Grol huldigt uitbundig tien clubmensen

05-11-2021

Ans Theissen-Roerdink als eerste vrouw 50 jaar lid!

Bron tekst: Groenlose Gids
Tekst door: Theo Huijskes
Foto's: Marcel Houwer
Toespraken: Hans Scheinck

De voetbalvereniging Grol heeft maar liefst tien leden een passende huldiging bereid. Het betreft in dit geval vijf personen die inmiddels 50 jaar lid zijn van de club, alsmede een vijftal leden, dat vanwege een behoorlijke staat van dienst als vrijwilliger het zogenoemde ‘Vriendschapsteken’ in ontvangst mocht nemen. De grootste, circa 1.450 leden tellende, inmiddels 103 jaar bestaande sportvereniging, kent na de huldiging op donderdag 4 november jl. maar liefst 133 leden, die de speld behorende bij het 50-jarig lidmaatschap uitgereikt hebben gekregen. Van hen is het geboren en getogen Grollenaar Anton ten Hoopen (81), ‘Grol’man in hart en nieren, die inmiddels het hoogste aantal van namelijk 73 verenigingsjaren achter zijn naam heeft staan.

De huldiging onder leiding van Grolvoorzitter Hans Scheinck vond ditmaal niet plaats in het Sportcafé op het sportpark Den Elshof, maar in de horecalocatie Brouwersnös. Daar liet de preses van ‘de Grol’ in zijn welkomstwoord weten dat het na de geslaagde proef in 2020 thans de tweede keer is dat er op een dergelijke wijze een jubilarissen-avond wordt georganiseerd. Daarbij de aantekening plaatsende dat de huldiging van leden, die kunnen buigen op een 50-jarig lidmaatschap, al sinds het jaar 1993 plaatsvindt en dat de uitreiking van het ‘Vriendschapsteken’ pas sinds enkele jaren aan de orde is. Genoemd teken is bij Grol een voorloper van de onderscheidingen ‘Lid van verdienste’ en ‘Erelid’.

‘Vriendschapsteken’ bij een vrijwilligersperiode van 25 jaar
Het zogenoemde ‘Vriendschapsteken’ wordt nu jaarlijks uitgereikt aan een vrijwilliger die 25 jaar of langer actief is geweest in één specifieke functie of in een aantal functies achter elkaar gedurende genoemde periode van een kwart eeuw. Met gepaste, voorzitter Scheinck helemaal eigen zijnde toespraakjes, werd deze eervolle blijk van waardering uitgereikt aan achtereenvolgens Gerard Groot Zevert, Gerard Huijskes, Annemarie Groot Zevert, Ronald Buesink en Barry Janssen. Toch wel bijzonder was het dat deze keer de betreffende onderscheiding terecht kwam bij een echtpaar, in dit geval bij zowel Gerard als Annemarie Groot Zevert. In het geval van Gerard met name vanwege het feit dat hij al zo’n slordige 30 jaar heeft gefungeerd als grensrechter, tegenwoordig assistent-scheidsrechter geheten, bij Grol 2. En in het geval van Annemarie vanwege haar verdiensten binnen het bestuur van de VSVG en haar begeleidersinzet ten behoeve van het G-voetbal. Gerard Huijskes kreeg het teken vanwege zijn inzet als eerst jeugdleider, later seniorenleider en teambegeleider bij het Internationaal Marveldtoernooi. Ronald Buesink vanwege zijn vele werk voor het team Para Medische Begeleiding en het zijn van clubbladredacteur en tenslotte Barry Janssen, waarvoor een eerbetoon gold vanwege zijn vele vrijwilligerswerk bij eerst Grolse Boys en nu fusieclub Grol.

Gerard Groot Zevert Vriendschapsteken - Link toespraak Gerard Groot Zevert

Annemarie Groot Zevert Vriendschapsteken - Link toespraak Annemarie Groot Zevert

Gerard Huijskes Vriendschapsteken - Link toespraak Gerard Huijskes

Ronald Buesink Vriendschapsteken - Link toespraak Ronald Buesink

Barry Janssen Vriendschapsteken - Link toespraak Barry Janssen

Tot het 46ste levensjaar in een Grol-damesteam gevoetbald
Bij de huldiging van de leden, die 50 jaar achtereen lid zijn, ging extra aandacht uit naar het eerste vrouwelijke lid, te weten Ans Theissen-Roerdink die deze mijlpaal bereikt. Ans heeft onder andere tot haar 46ste levensjaar met veel passie deel uitgemaakt van het actieve damesvoetbal binnen de Grol. Daarnaast was het Erwin te Veluwe, voormalig speler van Grol 1 en deel uitmakende van de voetbalfamilie Te Veluwe, met naast hem de broers Laurens, Erik, Freddy en Jeroen, die de loftrompet kreeg toegezwaaid. Werd Harry ten Have, ook 50 jaar Grollid en voorheen een korte periode grensrechter bij Grol 1, gehuldigd, dit was ook het geval met Erik Porskamp, zoon van voormalig bestuurslid Jan Porskamp, en dat onder andere als leider van Grol 2. Tenslotte was het Frans, bij intimi beter bekend als ‘Datse’ Roerdink, die de huldiging van ‘50 jaar verenigingslid’ onderging. Een en ander niet alleen als lid, maar ook als voormalig elftalbegeleider en verenigingsscheidsrechter en heden ten dage met name als supporter van Grol 1. Daarbij werd niet vergeten om Roerdink ook nog even in de schijnwerpers te zetten vanwege zijn muzikale inbreng bij feestelijke en andere aangelegenheden binnen de club. En dat daarbij zijn inbreng in het Huisorkest van S.V. Grol, waarbij ook moeder Antje altijd van de partij was, niet onvermeld bleef, zal niemand verbazen.

Harry ten Have 50 Jaar lid - Link toespraak Harry ten Have

Frans Roerdink 50 Jaar lid - Link toespraak Frans Roerdink