Speler en vrijwilligster van het kwartaal Lex Overkemping en Nienke Boerkoel

Bron: Clubblad 2024-1
Door: Mark Wessels

Lex

Lex speelt dit seizoen in Grol JO11-2. Hij is een middenvelder, traint maar liefst drie keer per week en voetbalt uiteraard ook nog op zaterdag een wedstrijd. Lex is al sinds zijn zesde lid van Grol en zit in groep 6 van basisschool ‘t Carillon.

Familie: moeder Nienke, vader Ruben en zusje Lena

Leeftijd: 10 jaar

Favoriete positie: Middenveld

Beste trainer: Wout Walterbos

Een- of tweebenig: Tweebenig maar mijn rechterbeen is het sterkst

Grootste blunder: Nog niet gemaakt..

Favoriete club: Ajax in Nederland, en Real Madrid en Manchester City in het buitenland

Beste speler: Kevin de Bruyne en Erling Haaland (beiden Manchester City)

Favoriete eten: Patat of pannenkoeken met spek

Hobby’s: Behalve voetbal zijn dat gamen, tekenen, chillen en spelen met vrienden

Beste film: ‘No way home’ van Spider-Man

Favoriete grasmat: Toch wel liever kunstgras. Ik heb een hekel aan hobbels op het veld.

Droom: Profvoetballer worden en mocht dat niet lukken dan professioneel gamer

Nienke Boerkoel

Moeder van Lex, loopt al een tijdje mee bij de Grol.

Wanneer ben jij begonnen bij de club?

“Ik stond wel eens te kijken bij de training van de F-pups en werd ik benaderd door Patrick Vennebekken met de vraag of ik eens een keer mee wilde lopen. Ze waren namelijk op zoek naar moeders die ook konden helpen. Op die manier ben ik er dus ingerold. “ - Hier is trouwens allesbehalve sprake van een traditioneel rolpatroon. Los van het feit dat niet Ruben, de vader van Lex, maar Nienke het nodige doet bij de Grol, wordt de koffie door barista Ruben gemaakt. De espresso smaakt echt geweldig. Omdat ik het zo leuk vond ben ik vanuit de F-jeugd door gegaan naar de volgende leeftijdscategorie. Ik ben dus geen trainster maar meer een begeleider; ik heb in de afgelopen jaren heel veel veters gestrikt, tranen gedroogd en snotterbellen afgeveegd. Nu regel ik meer de randvoorwaarden zoals het rij- en wasschema, verzorgen van de ranja bij de thuiswedstrijden en het plannen en organiseren van de teamuitjes. Het is gewoon mooi om te zien hoeveel plezier de voetballers beleven aan het spelletje. Ze hebben dit seizoen weer een leuk team. Ik vind het zelf nog steeds leuk om te doen en vind het goed om te zien dat er steeds meer moeders een team begeleiden.“

Heb je zelf ook gevoetbald?

“Jazeker. Ik heb nog bij Tom Porskamp in een team gezeten; dat was toen een van de eerste meisjesteams. Sinds afgelopen augustus ben ik weer begonnen en speel ik bij het vrouwen 30+1 team. Helaas ben ik nu geblesseerd aan mijn knie en gaat mijn herstel nog wel even duren.“

Nog wat achtergrondinformatie: Ruben en Nienke zijn beiden geboren en getogen Grolsen en verhuisden naar Amsterdam toen ze midden twintig waren. Ze hebben in totaal 6 jaar in een mooi pand aan de rand van de Jordaan in Amsterdam gewoond. Hun kinderen Lex en Lena hebben allebei Amsterdam als geboorteplaats in hun paspoort staan. Nu is het ook helemaal duidelijk waarom Lex een die hard Ajacied is… Na mooie jaren in Amsterdam zijn ze sinds zes jaar weer terug op Grolse grond en wonen aan de Deken Hooijmansingel. Ruben werkt voor Microsoft en is veel op reis terwijl Nienke HR manager is bij Welgro (5 minuten met de fiets). Ze hebben beiden geen seconde spijt gehad van hun beslissing om naar Amsterdam te gaan maar zeker ook niet om weer terug te komen naar Groenlo!