Grol wint derby tegen RKZVC

02-03-2024

RKZVC - Grol 2 - 3

Afgelopen zaterdag 2 maart stond de derby RKZVC – Grol op het programma. Voor zowel Grol als RKZVC stond er veel op het spel. Om kans te blijven maken op direkt klassebehoud moest er gewonnen worden. Voorafgaand aan de wedstrijd waren circa 100 leden van beide businessclubs al samen gekomen voor een gezellig samenzijn met een ludieke kwis, een hapje en een drankje. Sportpark De Greune Weide was daarna goed gevuld om beide ploegen aan te moedigen.

Het eerste half uur ging het gelijk op. RKZVC voetbalde wat gemakkelijker en verplaatste het spel regelmatig met een goede lange crossbal. Grol stond echter onder leiding van Wouter Pillen achterin redelijk goed opgesteld, gaf weinig weg en had zelf wat kleine kansjes, maar wist eigenlijk de bal steeds niet lang in de ploeg te houden. Het spel golfde daarmee op en en neer. RKZVC kwam een paar keer gevaarlijk dicht bij het Grol doel en had één grote kans, maar een goede sliding voorkwam een schot op doel. Grol had een groot aantal hoekschoppen, maar dit leverde geen kansen op. Na een half uur was het dan ook nog 0 – 0.

Foto's: Marcel Houwer, Streekgids.nl

Maar toen werd de wedstrijd toch open gebroken. Een goed spelende Siebe Lantink speelde zich op links tussen drie tegenstanders vrij en gaf een mooie voorzet op Luc Berentsen, die de bal geplaatst in de hoek kopte: 0 – 1. Daarna had Grol nog twee goede kansen om de voorsprong uit te breiden. Bij een hoekschop werd de bal van de lijn gehaald en een voorzet van Kjell Riteco werd door de smaakmaker van vandaag Tiem Rots net over gekopt. RKZVC kreeg een paar schietkansen, maar deze gingen over en naast. Grol leek de wedstrijd onder de controle te hebben.

Maar bij de start van de tweede helft was Grol nog niet bij de les want vanaf de aftrap werd de bal door RKZVC diep gegeven en kon Tijn Hoenderboom eenvoudig langs Nick Oude Luttikhuis schieten: 1 – 1. Grol herstelde zich echter goed, maar kwam even later goed weg toen een bal van RKZVC vlak voor langs ging en gemist werd. Daarna kwam RKZVC toch op voorsprong. Sjors Storkhorst die voor de rest van de wedstrijd vrij onzichtbaar was, had een geniale actie, door vanaf 25 meter tot ieders verrassing, als ook van Grolkeeper Nick Oude Luttikhuis, in de draai in eens op doel te schieten: 2 – 1.

Maar Grol bleef er voor vechten en er in geloven. En dit werd beloond. Tiem Rots stal op het middenveld de bal van Joey Belterman en stuurde Tycho Riteco weg op links. Hij gaf een lage voorzet die door Siebe Lantink werd binnen geschoten: 2 – 2. En vijf minuten later was het weer Tiem Rots die aan het begin stond van een doelpunt. Zijn hoekschop werd door doelman Rutger Tenhagen van de lijn geslagen, en de afgeslagen bal werd door Rico Lammerdink via de lat binnen geschoten: 2 – 3.

Grol hield daarna controle over de wedstrijd, die door drie hoofdblessures met bijna een kwartier blessuretijd werd verlengd. Beide ploegen hadden nog een schot op doel, maar na 102 minuten floot scheidsrechter Janssen af en had Grol de drie belangrijke punten binnen, en is daarmee de veilige plek nummer 8 op de ranglijst tot op 1 punt genaderd. Aanstaande zondag speelt Grol om 14.30 uur thuis tegen de nummer 12 op de ranglijst Stevo.

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
30e min. 0 - 1 Luc Berentsen
46e min. 1 - 1 Tijn Hoenderboom
70e min. 2 - 1 Sjors Storkhorst
74e min. 2 - 2 Siebe Lantink
78e min. 2 - 3 Rico Lammerdink

Scheidsrechter: R. Janssen

Geel: Mark Hietland (Grol) en Jord Krabbenborg (RKZVC)

Opstelling Grol:
Nick Oude Luttkhuis, Wouter Pillen, Mart Willemsen (72. Thiemo Wessels), Kaj Riteco, Kjell Riteco (95. Roel Bruins), Rico Lammerdink, Tiem Rots, Luc Berentsen, Siebe Lantink, Tycho Riteco en Mark Hietland.

Zondag 10 maart 14.30 uur Grol - Stevo
Zaterdag 16 maart 14.45 uur SVZW - Grol