Belangrijke overwinning voor Grol tegen Achilles 12

04-02-2024

100e en 101e competitiedoelpunt voor Luc Berentsen bij Grol

Na 3 verlieswedstrijden en 1 gelijkspel was het voor Grol zaak om de aansluiting met de veilige middenmoot niet te verliezen. De wedstrijd uit in Hengelo op zaterdag 3 februari tegen de nummer 8 Achilles ’12 was daarom cruciaal. Thuis werd hier in de eerste competitiewedstrijd nog met 1 – 2 van verloren.

Het werd een spannend duel, waarbij de eerste helft overduidelijk voor Achilles ’12 was, maar verzuimde om met een voorsprong te gaan rusten, onder andere door een gemiste strafschop. Ruststand was 1 – 1. In de tweede helft was het voetbal van beide kanten niet verzorgd meer, werd er opportunistisch gespeeld, en was het Grol dat uiteindelijk met 2 – 3 wist te winnen. Luc Berentsen scoorde twee keer en daarmee zijn 100e en 101e competitiedoelpunt bij Grol. Het derde doelpunt van Grol, een beauty, kwam van de voet van Tiem Rots.

Foto's: Marcel Houwer, Streekgids.nl

Grol startte slecht en liet zich vanaf de aftrap overrompelen door Achilles ’12. Na twee minuten kwam men goed weg toen de bal via de paal weer het veld in kaatste. Enkele minuten later was het dan toch raak voor Achilles ’12. Een diepe bal belandde achter de verdediging van Grol, en de rechtsbuiten Rick Keizers kon zo maar binnenschieten: 1 – 0. Ook daarna kreeg Achilles nog diverse kansen. Langzamerhand kwam Grol meer in het spel en forceerde Achilles om wat in te zakken. Dit leverde een hoekschop op. Deze werd door Wouter Pillen strak en hard voorgegeven en Luc Berentsen kon vanaf 5 meter vrij inkoppen: 1 – 1. Dit betekende zijn 100e competitie-doelpunt en hij komt daarmee op gelijke hoogte met Sander Nijhoff als topscorer aller tijden bij Grol 1.

Nog geen twee minuten later ging het echter alweer mis. Een voorzet belandde ongelukkig op de hand van Mart Willemsen en scheidsrechter de Gier besloot tot penalty. Nick Oude Luttikhuis tikte de bal uit de hoek en wist een achterstand te voorkomen. Daarna bleef het initiatief bij Achilles en kreeg Grol nog maar één kansje via Tiem Rots die de bal op de keeper schoot.

In de tweede helft ging het meer gelijk op, maar werden er in het begin geen kansen gecreëerd. Even leek de vlam in de pan te slaan, toen bij de dugout van Grol bij een ingooi van Achilles een schermutseling ontstond. Assistent-trainer Jos Heutinck werd daarbij weggestuurd. Daarna waren er diverse irritaties, en was het met name Achilles die zich niet in alle beslissingen van de scheidsrechter kon vinden. Wederom werd er bij Grol achterin een fout gemaakt, door de bal te missen en kon Kian Wind onder Nick Oude Luttikhuis door de 2 – 1 aantekenen. De fouten in de verdediging blijft toch het zwakke punt van Grol dit seizoen. Maar Grol bleef erin geloven en aanvallen. Dit leverde na ruim een uur spelen een penalty op toen Siebe Lantink, die een goede pot speelde, in de 16-meter gevloerd werd. Waarbij Achilles in de eerste helft miste, schoot Luc Berentsen hard en hoog wel raak: 2 – 2 en hij passeerde daarmee Sander Nijhoff als topscorer aller tijden. Michel Hoffman zal daar wellicht nog boven staan?

Grol wilde meer en bleef aandringen. Een laag schot werd door de keeper met de voet tot hoekschop verwerkt. En vlak voor tijd was het dan toch raak. Als een duveltje uit een doosje, was het Tiem Rots die, tussen twee verdedigers in, een diepe bal met een lob over de keeper de winnende binnenschoot: 2 – 3. Het spel golfde daarna nog op en neer, maar Grol wist de voorsprong over de streep te trekken. Drie belangrijke punten en daarmee stijgt Grol 1 plaats op de ranglijst naar nummer 9.

Donderdag 8 februari speelt Grol voor de Achterhoekcup thuis tegen DVC ’26.  De eerstvolgende competitiewedstrijd is op zaterdag 17 februari tegen Hulzense Boys in Nijverdal.

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
6e min. 1 – 0 Rick Keizers
24e min. 1 – 1 Luc Berentsen
60e min. 2 – 1 Kian Wind
66e min. 2 – 2 Luc Berentsen (penalty)
83e min. 2 – 3 Tiem Rots

Scheidsrechter: E. de Gier uit Biddinghuizen

Geel: Siebe Lantink en Tiem Rots van Grol en 1x Achilles ’12
Rood: Jos Heutinck

Opstelling Grol:
Nick Oude Luttikhuis, Wouter Pillen, Mart Willemsen, Kjell Riteco, Kaj Riteco, Rico Lammerdink, Tiem Rots, Titus Hoffman (91. Roel Bruins), Tycho Riteco (86. Jordy Schutten), Luc Berentsen en Siebe Lantink.

Donderdag 8 februari om 20.15 uur Grol – DVC ’26 (Achterhoekcup)
Zaterdag 17 februari om 14.30 uur Hulzense Boys – Grol (competitie)
Zaterdag 24 februari om 18.00 uur Grol – Sparta E. (competitie)

Uitslagen 1H