"Boysbrug" in Groenlo heet nu officieel Boysbrug

22-01-2024

Bron: Groenlose Gids

Het is 30 juni 2022 als de fusie tussen Grolse Boys en Grol door beide voorzitters wordt bekrachtigd met een handtekening van beiden. Hiermee komt na 72 jaar een einde aan het voetbal op ‘t Wilgenpark aan de Borculoseweg, de thuishaven van Grolse Boys. Het gevoel dat overheerst bij de Boysleden is dat er een einde is gekomen aan een kleine maar fijne club, waar naast het voetbal een gemoedelijke ons-kent-ons-sfeer heerste. Vanaf seizoen 2021-2022 spelen de voormalige Boysleden als Grol-leden op Sportpark Den Elshof. Ondanks dat de coronamaatregelen het eindfeest, waarmee het doek viel, uitstelde, vond dit slotakkoord uiteindelijk plaats op 28 mei 2022 bij café Halfweg in Voor-Beltrum waarbij naast een onderling toernooi ook het eindfeest Boys in Rosso l’Ultimo werd gevierd.

Zichtbaar blijven

Het eindfeest was het moment om herinneringen op te halen, de actualiteit te bespreken en voor een aantal leden het moment om te sparren hoe de naam Grolse Boys en de hiermee gepaard gaande historie tot in lengte van jaren zichtbaar en in ere te blijven houden. Hoe dit in te vullen is dan echter nog niet duidelijk. Het is uiteindelijk een column van Ivar Gierveld van 10 juni 2022 in de Groenlose Gids die Boysmannen Arjan Paf en Barry Janssen weet te inspireren en aan te moedigen om de daad bij het woord te voegen. Maar toch ook twijfel of ze het wel moeten doen, bekennen ze. “Na wat onderling overleg hebben we toch besloten om het uit te voeren. De brug over de Slinge, de oversteek van Groenlo naar het Wilgenpark, zou bordjes moeten krijgen met de naamduiding ‘Boysbrug’. De bordjes werden besteld en we vonden dat het mysterieus moest blijven wie er achter de actie zaten,” lacht Barry. “Vandaar een anoniem gebeuren en moest er voor ons een alibi zijn om niet verdacht te raken. Wat is dan een mooier moment dan de avond van de kleine reünie naar aanleiding van het feit dat Grolse Boys 75 jaar geleden werd opgericht,” vult Arjan Paf aan. “Zo gezegd zo gedaan, net voordat het feestje begint op de fiets naar de brug. In de duisternis de bordjes kitten en plakken. De bordjes waren helaas met een maand al verdwenen en prijken nu hoogstwaarschijnlijk ergens in een bierkeet.”

Effect

Toch kreeg de actie het gewenste effect. Barry hierover. “Het was uiteindelijk wethouder Bart Porskamp die de berichten in de media las en het een goed idee leek om de brug ook officieel de naam ‘Boysbrug’ te geven, daar de brug geen naam heeft. Alle procedures hiervoor werden doorlopen en afgelopen week werd als laatste handeling de naam officieel toegekend en ligt de brug over de Slinge richting Beltrum er niet meer anoniem als ‘zomaar een brug’ en kreeg het de naam Boysbrug.” De initiators zijn blij en trots dat de naam Boysbrug nu officieel vastligt en dat hiermee de herinnering aan het tijdperk Grolse Boys levendig blijft. Het officiële moment van onthulling volgt nog. “Over de invulling hiervan hebben we al ideeën,” zegt Arjan. “We zouden bijvoorbeeld heel graag nog een keer in de ‘oude kantine’ met oud-Boysleden samen die Boysbrug willen vieren. Hierover moeten we nog in gesprek met de gemeente.”