Grol strandt in halve finale Achterhoekcup

04-05-2022

Grol – SDOUC 3 – 4

Op dinsdag 3 mei speelden Grol en SDOUC in Doetinchem op het sportpark van VIOD in de halve finale van de Achterhoekcup. Het werd een wedstrijd met twee gezichten, waarbij het eerste half uur en het laatste kwartier overduidelijk voor Grol waren, en daartussen was SDOUC heer en meester. SDOUC was de betere voetballende ploeg en Grol moest het vooral hebben van strijd en passie. Grol verzuimde net als afgelopen zondag weer een groot aantal kansen te benutten en stond na een half uur slechts 1 – 0 voor door een doelpunt van Luc Berentsen. Vlak voor rust komt SDOUC al op 1 – 2 en SDOUC liep in de tweede helft gemakkelijk uit naar een 1 – 4 voorsprong. In de eindfase van de wedstrijd komt Grol toch nog heel dichtbij met doelpunten van Luc Berentsen en Jordy Schutten: 3 – 4. Grol had daarna zelfs nog een kans op de gelijkmaker, maar deze ging er helaas niet in. Daarmee strandt Grol in de halve finale tegen de koploper van de 2e klasse I SDOUC en Grol wordt daarmee 3e in de Achterhoekcup.

Foto: Marcel Houwer, Streekgids.nl

Foto: Marcel Houwer.

Grol startte met o.a. Sem Brummelaar, Tygo ten Bulte en Mark Hietland in de basis. Het zou een wedstrijd worden waarbij de jonge spelers positief opvielen en individueel goed voetbalden. Grol startte agressief en wist dit gelijk goed uit te buiten. In de 3e minuut maakte de keeper van SDOUC een fout door de bal los te laten en topscorer Luc Berentsen maakte hier dankbaar gebruik van: 1 – 0. Het tempo lag hoog en het spel golfde op en neer. Tiem Rots had een mooi schot op doel. En Nick Oude Luttikhuis redde een kopbal van SDOUC van dichtbij. Beide ploegen stoorden vroeg en het was een leuk duel om naar te kijken voor de meegekomen toeschouwers.

Na een half uur spelen kreeg Grol via Luc Berentsen binnen vijf minuten drie hele grote kansen die alle drie gemist werden, waardoor Grol, net als afgelopen zondag, wederom verzuimde om de voorsprong verder uit te breiden: een schot van Luc ging net naast; een mooie aanval over rechts via Tygo ten Bulte eindigde bij Luc die in vrije positie hard over het doel schoot; en via een kopbal van Rico Lammerdink kon Luc alleen op de keeper afgaan, maar zijn lobje over de uitkomende keeper ging naast. Dit was voorlopig ook het laatste wapenfeit van Grol, want aan de andere kant kon door een verdedigingsfout Jochem Vinkenvleugel eenvoudig de 1 – 1 aantekenen. SDOUC nam het heft in handen en speelde daarna de bal makkelijk rond. Van Grolkant werd het een rommelige wedstrijd. Op slag van rust ging een vrije trap van Sietse Sessing van SDOUC langs de muur zomaar in één keer in het doel: 1 – 2.

Foto: Stefan Kempers.

Het begin van de tweede helft was ook voor SDOUC. De ploeg van Jan Vreman was voetballend beter dan Grol, de bal ging gemakkelijk rond en het spel werd makkelijk van kant verlegd. Grol kwam er niet meer uit, en diepteballen bereikten de spitsen niet. SDOUC liep in deze fase uit naar 1 – 4: vlak na rust had Nick Oude Luttikhuis de bal niet klem bij een schot van buiten de 16-meter en in de rebound wist Jelle Westerhof te scoren; na 70 minuten draaide Jochem Vinkenvleugel een hoekschop in één keer over Nick Oude Luttikhuis in het Grol doel. Coach William Krabbenborg paste een kwartier voor tijd diverse wissels toe en dit leidde gelukkig tot een mooi slotoffensief.

Het publiek kreeg een mooi einde van de wedstrijd te zien. Luc Berentsen werd vrijgespeeld en schoof de 2 – 4 binnen. Jordy Schutten werd weggestuurd op links en ging in één streep richting keeper en schoot de bal genadeloos binnen: 3 – 4. Zou het dan toch nog kunnen? De laatste inspanningen leverden aan beide kanten nog een kans op maar de score veranderde helaas niet meer. Grol miste uiteindelijk teveel kansen en daardoor de finale van de Achterhoekcup. SDOUC speelt door deze winst op 25 juni de finale tegen sc Varsseveld.

Het positieve van de wedstrijd is dat de jonge spelers het goed gedaan hebben en dat Roel Bruins en Wouter Rexwinkel beiden na lange tijd weer speelminuten maakten in Grol 1. Grol kan zich nu gaan richten op de competitie, waarbij de komende twee wedstrijdrondes de nummers 1 en 2 van de ranglijst als tegenstander op het programma staan.

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
3. 1 – 0 Luc Berentsen
34. 1 – 1 Jochem Vinkenvleugel
45. 1 – 2 Sietse Sessink
50. 1 – 3 Jelle Westerhof
69. 1 – 4 Jochem Vinkenvleugel
84. 2 – 4 Luc Berentsen
89. 3 – 4 Jordy Schutten

Scheidsrechter: Jordi Eijgelsheim
Assistenten: Elroy Hogeweide en Ramon Gronouwe

Geel: Ramon Landewers (Grol)

Opstelling Grol:
Nick Oude Luttikhuis, Mike Kempers, Sem Brummelaar, Max de Vries, Ramon Landewers (70. Thiemo Wessels), Rico Lammerdink, Tygo ten Bulte (70. Wouter Rexwinkel), Mark Hietland (80. Roel Bruins), Luc Berentsen, Tiem Rots (65. Mick Wissink) en Tycho Riteco (65. Jordy Schutten).

Programma Grol

Zondag 8 mei 14.00 uur Bon Boys – Grol