In Memoriam Hendrik Luttikholt

07-12-2021

In het ziekenhuis in Winterswijk is op 24 november 2021 overleden ons trouwe en gewaardeerde lid Hendrik Luttikholt op de leeftijd van 88 jaar.

Zijn gezondheid was de laatste jaren enigszins verzwakt en hij overleed aan de gevolgen van het coronavirus.

Hij woonde al jarenlang in de Canisiushof in Groenlo. Hij woonde daar nog helemaal zelfstandig en was daar erg op zijn plek.

Het leven voor Hendrik was op bepaalde momenten zwaar. Hij werkte hard in de textielindustrie, als spoorwerker ’s nachts om rails te leggen, in de wegenbouw en bij een aannemer. Zijn lichaam had zoveel geleden dat hij al op zijn 47e werd afgekeurd.

Maar Hendrik vond dat hij nog niet thuis hoorde. Hij pakte vele zaken op. Hij werd actief voor de vakbond FNV, liep tientallen collectes voor goede doelen, werd lid van de plaatselijke partij Actie Centrum Groenlo en ging zelfs thuis aan de Montgomerystraat kantoor houden voor het Sociaal Fonds Bouwnijverheid. Honderden bouwvakkers heeft hij over de vloer gehad. Voor al die inzet werd hij uiteindelijk onderscheiden als ‘Lid in de Orde van Oranje-Nassau’.

Alle steun had hij altijd van zijn vrouw Leis. Die steun aan elkaar hadden ze heel erg nodig toen hun oudste dochter Silvia in 1978 op jonge leeftijd bij een tragisch verkeersongeval om het leven kwam. Zij werd op de fiets aangereden door een dronken automobilist. Een heel groot verlies dat ze samen met hun andere dochter Petra toch een plek wisten te geven.

Na een huwelijk van 55 jaar overleed Leis in 2014. Hendrik nam het besluit zelfstandig te blijven wonen en voor zichzelf te zorgen. Daar kreeg hij zo’n plezier in dat hij regelmatig voor de halve Canisiushof mee kookte. Op die manier kregen de buren ook de kans een beetje op hem te letten. Dat waardeerde hij erg.

In Groenlo en omgeving was Hendrik een erg bekend figuur. Waar hij ook naartoe moest, hij deed alles op de fiets. Velen zullen hem herinneren voorovergebogen met zijn armen op het stuur, in hetzelfde tempo fietsend en altijd zingend, met name kerkliederen. Want met de kerk, daar had hij zeker wat mee. Daar fietste een onverstoorbaar tevreden mens die alles uit het leven wist te halen ondanks de zware tegenslagen.

Bij Grol zullen we hem eveneens missen. Als fervente toeschouwer bij Grol 1. Als iemand die voor alles in Groenlo belangstelling had. Als een trouw lid die 56 jaar bij onze vereniging hoorde. In 2015 onderscheiden met de gouden speld voor zijn 50-jarig lidmaatschap.

De uitvaart van Hendrik vond op 30 november 2021 in besloten kring plaats in het crematorium in Aalten. Moge hij herenigd zijn met zijn Leis en hun Silvia en rusten in vrede.

Wij wensen zijn dochter Petra en haar man Gerard, hun kinderen en partners Robbert en Kim (met de kleinkinderen Chris, Luuk en Daan),  Mireille en Ben, Yoeri en Evelien, Natascha en Michelle veel sterkte in de komende tijd.

Namens bestuur en leden van Grol,

Hans Scheinck, voorzitter.