Grolspelers doen het goed bij BVO’s en KNVB

12-11-2021

Bron: Clubblad 2021-3
Door: Henri Walterbos

Groljeugd stond altijd wel in de belangstelling van Betaald Voetbal Organisaties. Velen kwamen er op proef voor uit, haakten echter snel af. Geen enkele speler speelde zich ooit zo in ‘the picture’ als Maxime Bennink en Daan Rots op dit moment.

Na FC Twente, PEC Zwolle (2x), Reading FC en Brighton & Hove Albion maakt ze nu deel uit van een stukje geschiedschrijving in Rotterdam zuid en komt Maxime Bennink uit voor het allereerste vrouwenprofteam van Feyenoord. En ze blijft niet onopgemerkt. In de eerste klassieker Feyenoord – Ajax in de Vrouwen Pure Energie Eredivisie wist ze op een vol gepakt Varkenoord te scoren. Haar 2-0 was de opmaat naar een door niemand verwachtte 4-1 overwinning. Tegen PSV werd hetzelfde huzarenstukje herhaald. Feyenoord won met 2-1 en Maxime scoorde wederom.

Met Daan Rots bij FC Twente gaat het ook voor de wind. Ook hij wist een basisplaats te verwerven en hij scoorde dit seizoen ook al 2x: tegen Fortuna en Heerenveen.

In de jeugd van FC Twente/Heracles ook twee Grolspelers. In Onder 14 Rayan Taouil en Mats Rots (broertje van inderdaad) in Onder 16. Bij FC Twente vrouwen maakte Sophie te Brake onlangs haar debuut bij FC Twente Vrouwen 1 in de Eredivisie Vrouwen.

De Graafschap

Ook bij de Superboeren spelen diverse spelers uit Grol-gelederen: In O-10 Vince Walterbos, in O-11 Faas Gockel, Tijme Stöteler, keeper Siem Baks en assistent-trainer Wout Walterbos. In O-12 speelt Roelof Wagendorp. Een leeftijdsklasse hoger, O-14, hierin speelt Kas Krabbenborg, zoon van onze hoofdtrainer William Krabbenborg. In De Graafschap O15 tenslotte nog Noah Oosterholt.

MVVA

Aanstormde meisjestalenten van Achterhoekse maken veelal de stap naar Meiden en Vrouwen Voetbal Achterhoek (MVVA) dat in 2019 werd opgericht met als doel om het meiden- en vrouwenvoetbal in de Achterhoek kwalitatief te laten groeien. Nadat Nikki Meusert als eerste Grolspeelster de stap zette maakten Charly Houben, Julia Spekschoor, Tess Wijgerink onlangs de ‘overstap,’ naar Meiden-Onder 13.

Nikki voetbalt inmiddels weer bij Grol. Ze kon blijven maar vond de trainingsintensiteit te hoog. Ze zou bij MVVA iedere dag moeten trainen. Dat werd haar teveel en koos ze ervoor om weer bij Grol (JO-15) te gaan voetballen, tussen de jongens.

In hetzelfde team ook Jikke Huinink. Zij speelde zich in de kijker van de KNVB. Werd ze in september al uitgenodigd voor de KNVB selectie Meiden Onder 16 jaar, afdeling Noord en Oost met als gevolg dat ze daarna een uitnodiging kreeg voor de Meiden Onder 16 jaar Landelijk.

En leuk om te vermelden wellicht is dat Devin Haen het erg goed doet bij De Graafschap en Oranje Onder 18. Devin is de zoon van voormalig Grolspeler Don Haen, tegenwoordig woonachtig in Zieuwent. Doelman Michael Verrips sluit de rij. Na Grol doorliep hij een heel scala aan profclubs; onder meer Sparta, MVV, FC Twente, PSV, Vitesse, KV Mechelen. Zijn huidige club Sheffield United, uitkomend in de Championship (2e niveau), verhuurde hem afgelopen seizoen aan FC Emmen, alwaar hij grote indruk maakte. Hij kon net niet voorkomen dat Emmen degradeerde en hij is inmiddels terug naar Engeland. We blijven ze volgen allemaal….

Toevoeging

Abusievelijk is het artikel in het clubblad niet compleet en willen we dat hierbij goed maken: Juist in de week dat het clubblad verscheen werd Boet Ueffing uitgenodigd door de KNVB voor een voorselectie van Oranje O-16. Boet speelt al enkele jaren bij de Graafschap en nu in de O-16. Ook Yoez Baks keept bij de Graafschap en is vorig seizoen vanuit de Grol naar de Graafschap gegaan. Op dit moment trainen er bovendien nog 4 andere spelers bij de Graafschap mee van de Grol. Wie weet gaan zij in de (nabije) toekomst ook de overstap maken. Zet um op jongens en meisjes!