JO13 zoomt met Japan

18-09-2021

Acht jaar geleden was het de eerste keer dat een Japans jeugdteam (Kashiwa Russell) naar Groenlo kwam voor een trainingskamp en om te voetballen tegen Grol, gevolgd door een gezamenlijke barbeque. Sindsdien komt men elk jaar rond Pasen. In 2020 en 2021 was dit helaas niet mogelijk in verband met Covid-19. In 2020 zouden zelfs vier Japanse jeugdteams naar Groenlo komen: Isehara Forest JO13, Kashiwa Russell JO15, Minato Soccer Club JO15 en Kawasaki Frontale JO12. Op het laatste moment is dit gecanceled. Groenlo is dus populair bij de Japanse clubs.

Omdat reizen nog steeds niet mogelijk is, en om toch in contact te blijven, is er afgelopen zaterdag 18 september (op de 103e verjaardag van Grol) een Zoom-video meeting gehouden tussen Grol JO13-1 en Isehara Forest JO13. Isehara Forest komt uit Tokyo. De Japanse spelers waren allemaal vanuit hun eigen huis verbonden, het team van Grol had zich 's ochtendsvroeg verzameld in de bestuurskamer.

Noud Huijskes, trainer van Grol JO13-1 startte de bijeenkomst met te melden dat hij zelf 5 jaar geleden nog tegen Kashiwa Russell gevoetbald had, en dat hij het leuk vindt dat zijn team nu deze mogelijkheid heeft om kennis te maken met Japan. Nadat de Japanse spelers zich in het Nederlands hadden voorgesteld (oefening baart kunst), was het de beurt aan Grol om in het Engels vragen te stellen. Kaz Kaneko, geboren in Japan en momenteel woonachtig in Den Haag, en organistor van Japanse voetbaltrips en geen onbekende bij Grol, trad op als vertaler, want de Japanse spelers kunnen nog geen Engels.

Zo kwam er men achter hoe vaak men daar traint (2x per week), dat zij op die leeftijd nog 8 tegen 8 spelen, in welke opstelling ze spelen (1 - 3 - 2 - 2), dat men voornamelijk op zand voetbalt, hoeveel teams er bij hun in de competitie zitten, hoeveel prijzen (of was het wedstrijden) dat ze gewonnen hebben, en dat Leo de grappigste speler van Isehara Forest is. Isehara was benieuwd naar de yel van JO13-1 bij het begin van de wedstrijd, die spontaan door JO13-1 werd ingezet. Ook was men benieuwd naar de grappigste speler van Grol. Die waren er genoeg deze morgen. Kortom een leuke ontspannen ontmoeting tussen twee culturen en super gedaan door de spelers van Grol JO13-1. Hopelijk kan men elkaar volgend jaar weer in levende lijve ontmoeten, maar dit was een geslaagd alternatief. En wie weet volgt er nog een video-meeting dit seizoen.