Rob Porskamp over verduurzaming van het sportcafe en de vereniging

30-08-2021

Afgelopen tijd heeft binnen onze vereniging het sportpark veel aandacht gekregen m.b.t. verduurzaming. Maar naast ons sportpark hebben wij natuurlijk ook ons prachtige sportcafé. Daarom sprak Zo Groen Als Grol met Rob Porskamp over hoe hij kijkt naar verduurzaming en het ‘groener maken’ van het sportcafé én de vereniging in het algemeen.

Het sportcafé draagt zeker niet alleen bij aan de pijler ‘sociale duurzaamheid’

Rob: “Als je aan verduurzaming denkt, dan kijk je al gauw naar punten als energiebesparing en afval. Zo hebben wij dus bijna alle verlichting vervangen door led, schenken wij onze koffie en thee voor tijdens de rust in kartonnen bekertjes, en zie je bij ons geen plastic bakjes meer als je een snack bestelt. Maar wat je bijvoorbeeld niet ziet, is dat de frituur op een ECO-stand draait, wat weer minder verbruik betekent.”
Een grote energieverbruiker van het sportcafé is het warmtegordijn bij de ingang. “We kunnen die moeilijk uitzetten. Als supporters Grol 1 komen kijken en staan te verkleumen langs het veld, dan willen zij in een behaaglijke kantine binnenkomen.” Het sportcafé zelf verbruikt echter relatief weinig gas, omdat de verwarming niet op volle toeren hoeft te draaien. “Wij zitten er hier eigenlijk tussen in, de warmte blijft er goed in. Hoewel we om de meeste gasten trouwens ook geen zorgen hoeven te maken, die hebben het na een paar biertjes al snel te warm.”
Als we kijken naar een andere duurzaamheidspijler, namelijk ‘sociale duurzaamheid’, dan speelt het sportcafé natuurlijk een enorm belangrijke rol. Het sportcafé zorgt voor de sociale cohesie binnen de vereniging. Het wordt niet voor niets ‘de huiskamer van de s.v. Grol’ genoemd. “Uiteraard wordt er direct gedacht aan het biertje met je teamgenoten na afloop van een wedstrijd of training, maar we hebben daarnaast ook andere verenigingen, diverse kaartavonden en kegelclubs die het sportcafé als sociale verbinder gebruiken.”

Corona zette verduurzaming niet bovenaan het lijstje

“Bewuster omgaan met het klimaat en de planeet is belangrijk en een continu proces, daar ben ik mij bewust van. Maar als horecaondernemer moet je ook eerlijk zijn... Afgelopen periode was dat nou niet het eerste onderwerp waar ik aandacht.” Toch zijn er al best wat ideetjes waar Rob meespeelt, niet alleen voor het sportcafé.
“Uiteraard gaan wij kijken naar verdere mogelijkheden om afval te verminderen en beter te scheiden. Maar we moeten ook nadenken over bijvoorbeeld het vervangen van het enkel glas in de serre. En ik maak ook best wat zakelijke kilometers met mijn bus. Dat dieselverbruik is niet heel milieubewust. Ik overweeg daarom een elektrische auto. Wat ik overigens een goed initiatief vind, zijn die elektrische ‘deel’-auto’s in Groenlo. Zou zoiets niet interessant zijn voor Grol? Als je er een paar meer hebt, dan kunnen jeugdteams op een milieuvriendelijke manier naar uitwedstrijden worden vervoerd.”

Een ‘conciërge’ om de kwaliteit en leefbaarheid van het sportpark te verbeteren

Om verduurzaming te bevorderen en zo lang mogelijk gebruik te blijven maken van alle materialen, zijn coördinatie en begeleiding belangrijk. Ook daar heeft Rob wel een idee over: “Wat wij eigenlijk missen, is een soort van conciërge. Iemand die op vaste tijden het sportpark in de gaten houdt en diverse zaken coördineert. Denk bijvoorbeeld aan het beheren en toezien op goed gebruik van materialen, zoals de ballen en pionnetjes. Maar ook het aanspreken van leden en bezoekers op het netjes houden van het sportpark, en het controleren van de kleedkamers na gebruik.” Dergelijke acties lijken op het eerste oog niet direct iets met duurzaamheid te maken te hebben. Maar wanneer het sportpark er goed bij ligt, alle materialen netjes worden gebruikt en beheerd, en de kleedkamers schoon worden achtergelaten, dan gaat de kwaliteit en leefbaarheid van het sportpark natuurlijk flink omhoog. En dat heeft juist weer veel met duurzaamheid te maken.
“Misschien moeten we zelfs naar een ander wedstrijdschema kijken. We laten de wedstrijden hier altijd om 09.30, 11.30, 13.00 en 14.30 uur beginnen. Omdat ‘wij het altijd al zo hebben gedaan’. Maar is dat wel het beste vanuit energie oogpunt? De boilers verbruiken dan extra veel energie omdat ze continu opnieuw opgewarmd moeten worden. Als je wilt verduurzamen, moet je als vereniging over elk punt kunnen nadenken.”
En zo is dat! Als Zo Groen Als Grol kijken we kritisch naar elk onderdeel van onze vereniging, en bekijken we hoe we positieve verandering kunnen aanbrengen op het gebied van verduurzaming. Heb jij goede ideeën om onze vereniging verder te verduurzamen? Spreek een lid van onze werkgroep aan of stuur een e-mail naar verduurzaming@svgrol.nl.