Samenwerking Grol met De Graafschap en FC Twente/Heracles academie

20-08-2021

Bron: Clubblad 2021-2
Door: Ivo Versteegen/Pieter Peeters

Vanuit de Betaald Voetbal Organisaties (BVO’s) is er de behoefte ontstaan om met de amateurverenigingen in hun regio nauwer te gaan samenwerken. Dit plan is al dan niet ingegeven door de KNVB die de formule Regioplan heeft gelanceerd voor de betreffende BVO’s. Contactpersoon Ivo Versteegen blikt terug op de totstandkoming en kijkt vooruit op deze samenwerking.

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?
“Zowel De Graafschap als later ook FC Twente/Heracles hebben ons als Grol benaderd met de vraag of wij hieraan willen meewerken. Hiervoor ben ik in februari naar de Grolsch Veste in Enschede geweest om met zes andere amateurclubs een start te maken. Later is Matthijs Blijham, coördinator Regioplan voor de FC Twente/Heracles academie, samen met Arnold Bruggink op sportpark Den Elshof geweest om met een delegatie van het voetbalbestuur de inhoud van het Regioplan met ons te bespreken. Tussendoor zijn wij met Sjoerd Voerman, coördinator Regioplan van De Graafschap, in gesprek geweest om ook te gaan samenwerken aan hun plan.”

Waarom willen deze profclubs samenwerken met de Grol, en andersom?
“Beide verenigingen waren enthousiast over de club Grol en willen graag met ons de samenwerking aangaan. Dit Regioplan is zo bedoeld dat er niet alleen maar ‘gehaald’ wordt door de BVO’s maar ook ‘gebracht’. Dit betekent dat er veel mogelijkheden zijn tot kennisoverdracht over en weer en dat deze clubs ook iets voor ons willen betekenen in de vorm van regio bijeenkomsten die bij de Grol gegeven kunnen worden, individuele bijeenkomsten met gerichte vragen aan de BVO’s, scholing van trainers en kader en het meedoen van één van onze jeugdteams aan een door hun georganiseerd toernooi. Al zal het uiteindelijk wel om onze talenten gaan die de overstap gaan maken naar de BVO.”

Vanaf welke leeftijd wordt er gescout door beide clubs?
“FC Twente kiest er bewust voor om de talenten pas vanaf de O12 categorie aan zich te binden, vanaf de O9 tot O11 leeftijd organiseren zij één keer per week regiotrainingen. Hier zou bijvoorbeeld ook een trainer van Grol aan kunnen meewerken om zo ook je eigen kader te kunnen scholen. Of dat deze trainingen in de toekomst op ons sportpark kunnen plaatsvinden. De Graafschap haalt de talenten al op jongere leeftijd naar Doetinchem, zodat wij dit seizoen ook weer 4(!) spelers naar De Graafschap zien vertrekken. De contacten tussen de scouts van deze clubs en de vorderingen die deze spelers bij de BVO’s maken, worden ook intensiever teruggekoppeld naar de Grol.”

Wat betekent dit voor de Grol?
“Al met al zien wij als voetbalbestuur dit als een positieve ontwikkeling en werken wij hier graag aan mee. Maar omdat wij precies tussen Doetinchem en Enschede liggen en uiteindelijk de spelers en ouders zelf willen laten beslissen, willen wij geen voorkeur uitspreken voor één van beide clubs en met beiden in zee gaan. Helaas kiest FC Twente/Heracles voor exclusiviteit, dat wil zeggen dat de Grol enkel en alleen met FC Twente/Heracles mag samenwerken. Hierdoor hebben wij besloten de samenwerkingsovereenkomst op 18 juni niet te ondertekenen. Voor De Graafschap staat het tekenmoment op 6 juli gepland op de Vijverberg in Doetinchem. Wij blijven onze talenten bij beide BVO’s met veel belangstelling volgen!”