Aanleg nieuwe fietsbanen start in september

22-07-2021

Eind 2018 zijn drie verontruste burgers van Groenlo een handtekeningen-actie (petitie) gestart om iets te doen aan de gevaarlijke situatie voor fietsers tussen de Rabobank en accountantskantoor Flynth. Dat waren Wilma van der Donk, Arjan Hagens en Arjen de Haan. Het was daar plotseling veel drukker geworden. Dat kwam door de opening van de nieuwe N18 waarbij het aantal op- en afritten bij Groenlo van vier naar twee ging. Er werden in korte tijd 1.750 handtekening opgehaald om de gemeente te vragen wat aan de gevaarlijke situatie te doen. Vooral voor jonge kinderen op de fiets was het daar onveilig geworden. Al snel sloten zich buurtbewoners en vertegenwoordigers van onder andere de sportverenigingen op Den Elshof, Marveld Recreatie, Marianum en Industriële Kring aan. De Grol zat in de Klankbordgroep namens de sportverenigingen.  De gemeente reageerde direct op het initiatief en vormde een Klankbordgroep met de genoemde vertegenwoordigers. Wethouder verkeer, Karel Bonsen, was de voorzitter van de besprekingen met de Klankbordgroep. De gemeenteraad ondersteunde de oproep om de verkeerssituatie veiliger te maken.

Er kwamen in de afgelopen twee en een half jaar vele mogelijke oplossingen voorbij. Het was een heel lastige afweging van de varianten. De gemeente heeft in die periode de veiligheid gewaarborgd door op elke werkdag verkeersregelaars in te zetten in de late namiddag en de vroege avond. Daar was iedereen heel gelukkig mee, het werkte prima. Het uiteindelijke ontwerp bracht met zich mee dat er grond moest worden aangekocht van de Rabobank en Flynth. Waarbij het gebouw van de Rabobank in de tussentijd werd gekocht door stichting De Lichtenvoorde. Een extra vertraging leverde natuurlijk de corona-periode op. De grondaankopen heeft de gemeente in een goede verstandhouding met Rabobank/De Lichtenvoorde en Flynth intussen kunnen realiseren.

Daarom kon wethouder Bonsen in de bespreking met de Klankbordgroep op 21 juli 2021 melden dat de aanleg van de vrij liggende fietsbanen aan beide zijden gaat starten op 6 september 2021. De Klankbordgroep was het eens met de planning en bevestigde nog een keer de keuze voor het definitieve ontwerp. De aannemer Twentse Weg en Waterbouw (TWW) gaat vijf weken over de aanleg doen. Het weggedeelte wordt compleet afgesloten voor alle verkeer. Er komen omleidingsroutes voor auto’s en fietsers waarover tegen die tijd iedereen nader wordt geïnformeerd.