De voorzitter aan het woord...

10-09-2007

Wanneer u beste lezer deze presentatiegids onder ogen krijgt, is het voetbalseizoen 2007-2008 weliswaar in volle gang, maar staat de voetbalcompetitie op het punt te beginnen. Een nieuwe competitie, die ongetwijfeld weer bol zal staan van verrassingen, sportieve verrassingen. Want dat is juist nog altijd het meest aantrekkelijke aan de voetbalsport: het is en blijft een onvoorspelbaar spelletje!

Ook als sportvereniging ‘Grol’ gaan wij ongetwijfeld weer een boeiend en bovenal gevarieerd voetbaljaar tegemoet. Dat is eigenlijk gemakkelijk te voorspellen, want bij een dergelijk omvangrijk voetbalbedrijf als ‘de Grol’ is altijd iedereen en alles in beweging. Een vereniging waar erg veel te beleven valt en waar mede om die reden stilstand nooit aan de orde is. In het seizoen 2007-2008 gaan wij ons bovendien opmaken voor het 90-jarig bestaan van de club. Want op 18 september 2008 wordt die grote ‘Grol’familie namelijk 90 jaar jong ……………………………..

Maar alvorens het zover is, zullen eerst een aantal in werking gezette nieuwe ontwikkelingen dan wel initiatieven verder vorm en inhoud moeten krijgen. Bij Grol worden dergelijke aangelegenheden bestuurlijk vertaald in speerpunten. Zonder met u alle door het bestuur gelanceerde en vervolgens in kaart gebrachte speerpunten te willen doornemen, wil ik de inhoud van deze pagina toch wijden aan een drietal zaken, die reeds de nodige aandacht hebben gehad en dat in het voetbaljaar 2007-2008 ook zullen krijgen.

Dat bij een voetbalvereniging het sportieve, beter gezegd prestatieve gedeelte wordt verwerkt in speerpunt nummer één, is natuurlijk niet zo verwonderlijk. In dat verband mag ik niet onvermeld laten dat het nieuwe bij de jeugdafdeling ingezette beleid duidelijk haar vruchten begint af te werpen. De komst van jeugdcoördinator Jos Porskamp heeft daaraan een belangrijk steentje bijgedragen. Geholpen door de nog altijd waar te nemen aanwas van nieuwe jeugdleden en de inzet van het collectieve jeugdbestuur, bijgestaan door een ongekend grote groep trainers, leiders en andere vrijwilligers, groeit er langzamerhand een structuur, waarbinnen de opleiding en vorming van de voetballende jeugdleden een niet meer uit te blijven vooruitgang boekt. Het jeugdbestuur heeft daarbij tevens een facelift ondergaan, omdat daarin maar liefst vier nieuwkomers zijn opgenomen. Het is verder een goede zaak dat wij bij de senioren de beschikking hebben over drie prestatieve teams met onze hoofdmacht in de tweede klasse van de KNVB en ons tweede team in de reserve eerste klasse van de KNVB met direct daarachter Grol 3 als een soort opleidingsteam.

Om de voetbalsport, inclusief de in trainingen gegoten opleiding en vorming, zo optimaal mogelijk te kunnen beoefenen, heb je een goede accommodatie nodig, waarbij de velden en de opstallen de belangrijkste accenten voor zich opeisen. En daarmee kom ik tevens op het tweede en derde bestuurlijke speerpunt, die ik in deze kolommen even wil belichten.

Wat de velden betreft, verkeren onze onderhandelingen met het gemeentebestuur van Oost Gelre in een vergevorderd stadium. Omdat de gemeentebegroting voor 2008 officieel nog vastgesteld moet worden door de gemeenteraad, kan ik er hier helaas, maar wel begrijpelijk nog geen definitief uitsluitsel over geven. Maar ik neem als voorzitter van deze club wel de vrijheid om het volste vertrouwen uit te spreken in de afloop met betrekking tot de spoedige verwezenlijking van de noodzakelijke renovatie van ons hoofdveld, waarbij de aanleg van het op dat moment modernste kunstgrasveld compleet met nieuwe lichtinstallatie, in 2008 wordt uitgevoerd. Wat is er nog mooier om volgend jaar in het kader van het 90-jarig bestaan de officiële opening van het nieuwe hoofdveld op ons sportpark ‘Den Elshof’ in te vullen met een wedstrijd tussen de twee regionale betaalde voetbalorganisaties: De Graafschap uit Doetinchem en FC Twente uit Enschede? De renovatie van de overige velden hopen wij vervolgens in de komende jaren, eveneens in nauwe samenwerking met de gemeente Oost Gelre, te verwezenlijken. Het op peil houden en mogelijk verder uitbreiden van de kleedaccommodatie, waarbij de renovatie c.q. modernisering van de kleedlokalen 1 en 2 onder de tribune hoge prioriteit geniet, hopen wij praktisch tegelijkertijd met behulp van spontane bedrijfssponsoring zelf ter hand te kunnen nemen.

Ik wens u allen, of u nu een actief liefhebber of een passief liefhebber bent van de voetbalsport, een erg succesvol en vooral sportief seizoen toe. Heel graag tot ziens op ons mooie sportpark ‘Den Elshof’ in Groenlo!

Ondanks dat het 90-jarig bestaan van een voetbalclub niet wordt aangemerkt als een officieel jubileum, hebben wij als bestuur besloten om deze mijlpaal in 2008 voor onze leden, supporters, sponsoren en andere sympathisanten niet ongemerkt voorbij te laten gaan.

De geïnteresseerden onder u moeten daarbij niet denken aan een jubileum receptie of een uitgebreide jubileum feestavond. Wel zijn er reeds een aantal voorstellen gelanceerd, waarbij de insteek is om iedereen (jong of oud) aan zijn of haar trekken te laten komen.

Een speciaal samengestelde commissie zal zich binnenkort gaan buigen over het definitieve programma. In deze commissie hebben zitting:

Theo Huijskes (voorzitter en pr), Tonnie Zieverink (secretaris), Hans van Halm (penningmeester), René Wolters (namens het hoofdbestuur), Patrick Pos (namens het jeugdbestuur), Gerard Huijskes (namens het bestuur senioren), Hennie Schovers (namens het bestuur van de Supportersclub) en Geert Jan Stokkers (namens het bestuur van de V.S.V.G.).

Theo Huijskes,

voorzitter sportvereniging ‘Grol’.