Grol: Streep schorsingen door en verhoog leeftijdsgrens jeugd

06-05-2021

Een Herstart met het Voetbalhart

Bestuur van de Grol heeft twee opmerkelijke voorstellen aan de KNVB gedaan. Als positieve bijdragen aan de herstart van de competities in het nieuwe seizoen.

De Grol wil een generaal pardon voor de lopende schorsingen voor gele en rode kaarten. En daarnaast een forse vermindering van de tijd van periodestraffen (‘geschorst voor de periode van bijvoorbeeld 2 jaar’).

Daarnaast wil de Grol dat de leeftijdsgrens bij de jeugd voor het komende seizoen eenmalig met een jaar wordt verhoogd. Om te voorkomen dat een grote groep spelers in hun voetballeven maar een paar wedstijden in een bepaalde categorie (bijvoorbeeld JO-15) hebben gespeeld.

De voorstellen zien er samengevat als volgt uit.

Generaal pardon voor schorsingen.

Zou het niet een mooie geste van de KNVB zijn om per 1 september 2021 een generaal pardon af te kondigen voor alle nog lopende schorsingen voor gele en rode kaarten.

Daarnaast een aftrek van 18 maanden voor periodestraffen. Het was een periodestraf ; dat er niet gevoetbald is, daar kunnen de geschorsten ook niks aan doen. Misschien daar nog een toeslag bovenop van 6 maanden omdat de geschorsten voor de kaarten ook “iets extra’s” krijgen.

We zien het ook als een positieve maatregel van de KNVB om het verlies van leden na de lange coronaperiode te beperken. Je doet er de teams waarin de geschorsten speelden of gaan spelen in ieder geval een plezier mee.

Verhoging leeftijdsgrens in seizoen 2021-2022

Spelers in de jeugdcategorie zijn gewoon anderhalf jaar ouder geworden. Velen hebben feitelijk maar een halve competitie in hun leeftijdscategorie gespeeld. Ze hebben het leerproces en de ervaring in die categorie grotendeels gemist.

Wij stellen voor dat in het seizoen 2021-2022 elk team bij de jeugd (vanaf JO-7) vijf dispensatiespelers mag hebben. Dispensatie voor de overschrijding van de leeftijdsgrens in die categorie met maximaal één levensjaar. Dat maximum van 5 is minder dan 50% van het elftal vanaf JO-13. Voor de pupillen categorieën met 6-tallen/8-tallen vinden we 5 ook wel kunnen. De clubs kunnen dan in het komende seizoen wat flexibeler indelen. Dat kon nog wel eens fijn zijn als de instroom achterblijft.

De KNVB heeft laten weten dat de verzoeken in de organisatie van de KNVB in behandeling zijn genomen. De uiteindelijke beslissing over deze verzoeken wordt genomen door de directeur/bestuurder van de sectie amateurvoetbal.

Het bestuur van Grol voegt hier nog aan toe dat de vereniging geen enkel belang heeft bij de verzoeken. Ze heeft geen langdurig geschorste spelers. Bij de jeugd kan de Grol in alle categorieën meerdere teams samenstellen bij de huidige leeftijdsgrenzen. Bij de Grol komen deze verzoeken ook uit het voetbalhart.