Hoe de vereniging de coronacrisis overwint: bericht 14

28-04-2021

Aan alle leden, vrijwilligers en relaties,

Dit is het 14e ledenbericht. De vorige berichten in het kader van het Corona-virus verschenen in 2020 op 10 april, 25 april, 26 april, 8 mei, 21 mei, 13 juni, 27 juni, 1 oktober, 28 oktober, 8-15 december en in 2021 op 26 januari, 4 februari en 1 maart. Voor actuele berichten over activiteiten verwijzen we iedereen graag naar de website.

OVER LINKS OF OVER RECHTS

De afbouw van de corona-maatregelen gaat op 28 april in. De zogenaamde versoepelingen. In de eerste stap zit nog niks voor de sport. Maar in de tweede stap per 11 mei is de verwachting dat iedereen weer gewoon in teamverband mag trainen, ongeacht welke leeftijd.

Competitie spelen mag dan nog niet. Daarom gaat de KNVB in gesprek met de regering. Om de Regio Cup toch op te starten. Dat zijn wedstrijden in de buurt waardoor eventuele  besmettingen niet over grote afstand worden gespreid. Daarbij komt dat er bij het veldvoetbal nauwelijks contactmomenten op korte afstand van elkaar zijn. Maar de Regio Cup is wel een soort competitie en vindt ook buiten de eigen gemeente plaats.

De kans bestaat dat de aanvalsvariant Regio Cup niet tot een doelpunt leidt. Daarom heeft de Grol  intussen een andere aanvalsvariant ontwikkeld. De Supra Liga Oost Gelre.

Voor alle voetbalverenigingen in Oost Gelre. Dat zijn Longa, RKZVC, HMC (Harreveld Mariënvelde Combinatie), KSV, Erix en Grol.  Net zoals bij de Regio Cup bedoeld voor alle teams, pupillen, junioren, senioren. Jongens/mannen en meiden/vrouwen. Vier weekenden achter elkaar. We hebben deze variant intussen aan de gemeente Oost Gelre voorgelegd.  Natuurlijk houden we bij de Grol rekening met een eventueel Marveld Toernooi Lite op 5 en 6 juni. Als de gemeente (burgemeester) hiermee kan instemmen, dan leggen we contact met de andere verenigingen. De gemeente heeft geantwoord dat ze eerst de mededelingen van de regering op 11 mei wil afwachten. Dat is logisch. De regering laat dan een nieuwe planning van de versoepelingen zien.

De wedstrijden van de Supra Liga zouden ook nog omgezet kunnen worden naar oefenwedstrijden. Dat is dan geen competitie meer, maar een oefenreeks over vier weekenden.

Zoals iedereen wel voelt, we willen weer eens van onze mooie sportpark af. En dat zal bij de andere verenigingen in Oost Gelre niet anders zijn. ‘We gaan ervoor’.

SEIZOEN 2021-2022

De verwachting van de deskundigen is dat 2021-2022  weer een normaal seizoen gaat worden. Het seizoen start in augustus/september. Bij de Grol zijn de voorbereidingen al begonnen. Bij het voetbalbestuur voorop. Maar ook het organisatiebestuur en het accommodatiebestuur hebben het hele seizoen gewoon gefunctioneerd. Ze worden niet verrast door het nieuwe seizoen. Trainers en leiders aanstellen, voorlopige teamindeling maken, spelprincipes verder doorvoeren naar de senioren, kleding innemen en uitgeven, ballen tellen en bestellen, het zijn maar een paar voorbeelden. Bovendien het bewijs dat de Grol op een heel sterke manier de coronacrisis doorstaat. De hele vereniging kijkt uit naar het nieuwe seizoen.

DE GRAAFSCHAP EN FC TWENTE

De Grol is met zijn jeugdopleiding de landelijke Top 200 binnen gekomen en dat hebben velen opgemerkt. Want de voetbalkenners zijn altijd wakker. Toeval of niet, zowel De Graafschap als FC Twente wil de banden met onze vereniging aanhalen. Dat stellen we op prijs. Groenlo ligt ook precies tussen Doetinchem en Enschede in. Wij hebben warme gevoelens voor beide naburige profclubs. Het voetbalbestuur adviseert dan ook geen keuze te maken tussen deze beide clubs. Ze zijn verschillend in hun aanpak en we kunnen als Grol van beide clubs iets leren. Maar we willen wel met het uitgangspunt “halen én brengen” aan deze hernieuwde samenwerking beginnen.

SPORTACCOMMODATIE VAN HET JAAR

De Grol is bij de landelijke verkiezing “sportaccommodatie van het jaar” geëindigd op de derde plaats. Op de website staat een uitgebreid artikel over deze verkiezing.

GROL INSIDE

De jaarlijkse sponsoravond van de vereniging vindt altijd plaats op de donderdag vóór het Marveld Toernooi. Dit jaar is dat donderdag 3 juni. Of het Marveld Toernooi nu wel of niet door gaat, de sponsoravond gaat wel door. Een digitale bijeenkomst met een zeer afwisselend programma. In plaats van een bomvolle zaal nu op een zelf te kiezen plek achter de PC, laptop, smartphone of tablet. In de juiste term, het wordt een ‘live stream’ die iedereen kan volgen. Het begint om 20.00 uur. De ‘link’ komt op de website te staan en is daarmee dus ook toegankelijk voor al onze leden. Het is natuurlijk vooral bedoeld voor onze sponsoren, maar het programma is voor elke kijker afwisselend, interessant en vermakelijk. Er zijn tafelgasten uit Groenlo en van daarbuiten. Het programma wordt uitgezonden vanuit studio De Mattelier.

Bestuur Grol