Amateurvoetbalcompetitie wordt andermaal afgebroken

03-03-2021

Ook bij Grol viert de teleurstelling hoogtij

Bron: Groenlose Gids

Door: Theo Huijskes

Toen in het voetbalseizoen 2019-2020 corona ervoor zorgde dat de op zondag 8 maart 2020 gespeelde wedstrijd Avanti W. - Grol de laatste was in de KNVB-competitie van het desbetreffende voetbaljaar, was het voor alle betrokken voetballiefhebbers helemaal duidelijk: ‘Dit één keer maar nooit weer!’ Echter inmiddels, bijna één jaar verder, werd op 23 februari 2021 tijdens de persconferentie van premier Mark Rutte en zorgminister Hugo de Jonge bekend gemaakt dat het ook einde verhaal is met de voetbalcompetitie 2020-2021. De positie van koploper in de derde klas van de KNVB op het moment van de stopzetting in maart 2020, betekende voor de hoofdmacht van Grol alsnog promotie naar de tweede klas van de KNVB. Echter in dit seizoen worden de door de selectie van hoofdtrainer William Krabbenborg in de tweede klas van de KNVB slechts vier gespeelde competitiewedstrijden, waarbij de laatste op 11 oktober 2020 met een thuisoverwinning van 5-1 werd afgesloten tegen Bon Boys uit Haaksbergen, thans als niet gespeeld beschouwd.

Aangepaste training conform de richtlijnen

Deze gehele gang van zaken betekent niet dat er bij Grol op het sportpark Den Elshof niets gebeurt. Tot de laatste persconferentie werd er door de Groljeugd zoveel mogelijk getraind en werden voor deze doelgroep daarnaast tal van activiteiten georganiseerd. Bij de senioren werden de trainingen zo goed mogelijk aangepast aan de daarvoor in het leven geroepen richtlijnen. Zo vond het merendeel van de trainingen plaats in kleine groepjes en dat op 1,5 meter afstand van elkaar. Los van het afblazen van de competitie, is in die opzet nu een wijziging gekomen. Van nu af aan mogen amateurvoetballers in de leeftijd tot en met 26 jaar weer gezamenlijk trainen en ook wedstrijden spelen. Spelers van 27 jaar en ouder mogen geen gebruik maken van deze regel, zodat er nog steeds niet gezamenlijk getraind en gevoetbald kan worden, laat staan in competitieverband onder de paraplu van de KNVB.

Leeftijdsgrens van 27 jaar is niet uit te leggen

Oefenmeester Krabbenborg, in het verleden zelf een verdienstelijk speler van Grol 1, heeft vanzelfsprekend alle begrip voor de noodzakelijkerwijs genomen coronamaatregelen, maar zegt de leeftijdsgrens van 27 jaar niet te snappen. “Totaal tegenstrijdig. Ik kan niet bedenken waarop die grens is gebaseerd. Waarom niet een leeftijd te hanteren van pak hem beet 35 jaar? Niemand heeft mij nog kunnen overtuigen van een bepaalde logica, die achter deze beslissing schuilgaat. Daar komt nog eens bij dat er als gevolg van deze maatregel een scheuring binnen de groep ontstaat, omdat je spelers moet passeren bij tal van oefeningen en partijtjes in wedstrijdverband. Het is echt ongelofelijk, hoe verzinnen ze het? Maar ook als Grol zullen wij ons aan de regels houden”, aldus hoofdtrainer Krabbenborg, die ook in het seizoen 2021-2022 samen met assistent-trainer Jos Heutinck aan het roer zal staat.

Grol heeft voldoende talent om op te bouwen

“De samenwerking met Jos is perfect”, geeft Krabbenborg aan. Ondanks de coronacrisis en daarbij het gemis van het echte werk in wedstrijd-, beter gezegd competitieverband, gaat het heel goed en ben ik supertrots op deze groep. Een groot compliment aan het adres van alle spelers. Ook in coronatijd is de opkomst meer dan geweldig, er wordt binnen de regels keihard getraind en de sfeer is bijzonder goed. En dat alles houdt ons scherp! Ondanks dat er niet meer in competitieverband wordt gespeeld -mogelijk dat er in de maanden mei en juni nog oefenwedstrijden worden gespeeld in toernooiverband- kijken wij nu al vooruit naar het nieuwe seizoen. Ik ben er praktisch zeker van dat deze talentvolle spelersgroep bij elkaar blijft. Daarnaast kloppen een aantal talentvolle jeugdspelers op de deur. Wat dat betreft heeft Grol voldoende talent in huis om de toekomst rooskleurig in te zien!”

De eerste selectie van Grol bij de start van de competitie 2020-2021, die thans een vroegtijdig einde kent.