Toekomstbestendig door kwaliteitsstreven

25-02-2021

Bron: Clubbblad nummer 4 - 2020

Door: Oud redacteur Maurice Krabbenborg

Als het in Groenlo gaat om een huis-aanhuis-medium dat nog altijd met hoge verwachtingen wordt ontvangen, dan hebben we het in ieder geval over de Groenlose Gids, het Grolse Knunneke en het clubblad van de s.v. Grol. Zeker in deze tijd van digitalisering valt het Grol- clubblad vooral op door de hoge kwaliteitsstandaard. En dit al 40 jaar! Ik heb het dan over de redactionele inhoud maar ook het zgn. “LOOK & FEEL” zorgt voor een groot kwaliteitsgenot. Dit alles zorgt ervoor dat het clubblad nog steeds van grote toegevoegde waarde is voor de s.v. Grol en laten we hopen dat het clubblad over 40 jaar nog zo’n prominente plaats inneemt.

Kwaliteit, daar draait het vaak om als je in het leven iets meer wilt bereiken dan het gewone gewogen gemiddelde. Dit geldt natuurlijk voor ons allen als individu, maar het streven naar een hoger kwaliteitsniveau hoort natuurlijk ook bij sportverenigingen die succesvol willen zijn. Ik denk dat het bij de s.v. Grol al heel behoorlijk is gesteld met de kwaliteitsborging. Organisatorisch is de boel goed op orde en zijn de vele commissies vaak ook goed bemenst met enthousiaste vrijwilligers. Op sportief vlak (lees : het actieve deel van de s.v. Grol) wordt er ook hard gewerkt om de verloren gegane ruimte weer in te halen en het streven naar het spelen van de hoofdmacht in minimaal de eerste klasse mag realistisch worden genoemd. Zeker als je kijkt naar het aantal leden dat de vereniging rijk is. Mijn indruk is dat de selectiespelers momenteel behoorlijk talentvol zijn en ook een gezonde prestatiedruk voelen. Verder past ook het aanstellen van hoofdtrainer William Krabbenborg in het streven naar een hoger sportief niveau. Aan zijn achternaam kan het in ieder geval niet liggen (hi hi). Als verbeterpunt kun je aanmerken dat met name bij de lager spelende jeugdteams de vacatures technische begeleiding (trainers en/of coaches) helaas niet altijd tijdig kunnen worden ingevuld en dit zorgt voor frustratie bij met name de ouders van de kinderen. Hier is dus nog ruimte voor (ex-selectie)spelers om hier hun actieve steentje bij te dragen.

In het kader van het streven naar kwaliteit kan worden gesteld dat de s.v. Grol over een ruim en gezellig eigen sportpark Den Elshof beschikt met een grote clubhistorie. Ook de nieuwe “Boys-leden” vinden langzaam aan hun eigen stekje. Al met al een sportpark waar op een rustige en veilige manier kan worden gesport en waar heel veel vrijwilligers zorgen voor het nodige onderhoud, iets waarvoor ik diep respect heb. Ook het sportcafé, de kegelbanen, de midgetgolfbaan, de grote sporthal en ook het beach-veld dragen bij aan het grote saamhorigheidsgevoel onder de leden en een groot deel van de Groenlose bevolking. Maar, als je wat verder in de toekomst kijkt dan …….. voelen velen met mij, het verlangen om op de middellange termijn een kwalitatief zeer grote stap te doen naar een compleet nieuw en modern Sportpark Groenlo, met alle faciliteiten die passen in de moderne tijd. Denk hierbij aan voldoende medische-, vergader- en hospitality ruimtes, grote moderne kleedkamers, een professionele sportschool, een praktijk voor fysiotherapie, bowling- en kegelbanen, een moderne ingerichte sporthal, een goed uitgerust clubhuis etc. De huidige locatie Den Elshof zou een welkome aanvulling kunnen zijn voor de Recreatie Buurman, vanzelfsprekend tegen een redelijke vergoeding. Mede door deze extra middelen zou dan een hypermodern Sportpark Groenlo ergens aan de rand van Groenlo kunnen verrijzen. Een goed voorbeeld van clubs die reeds een modern sportpark hebben gerealiseerd zijn FC Winterswijk en Trias.

En als ik dan toch zit te filosoferen over de toekomst dan …… wat zou het mooi zijn als de voetbalclubs uit de gemeente Oost Gelre samen een kwalitatief zeer goed voetbalelftal zouden kunnen formeren dat misschien wel structureel in de topklasse kan spelen, misschien zelfs wel in de landelijke divisie. Ja, ik denk dan werkelijk aan een team “Oost Gelre” met spelers uit Lichtenvoorde en Groenlo, vanzelfsprekend aangevuld met de grootste talenten uit de omliggende kerkdorpen. Grote concurrentie leidt volgens mij altijd tot kwalitatief betere spelers en een hogere plek op de ranglijst. Deze FC Oost Gelre mag dan wat mij betreft haar thuiswedstrijden spelen op het nog te realiseren Sportpark Groenlo.

Ben benieuwd hoe de s.v. Grol de komende jaren een succesvol kwaliteitsvoetbalbeleid zal realiseren en hoe de club zich sportief gaat manifesteren op de middellange termijn. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere sportverenigingen in Groenlo en in gemeente Oost Gelre als collectief. Ik verheug me nu al op de toekomstige clubbladen van de s.v. Grol, voor in ieder geval de komende 40 jaar, waarin hopelijk alle bovengenoemde sportieve ontwikkelingen op de voet gevolgd kunnen worden.