Bijdrage aan 40 jaar clubblad s.v. Grol - Terugblik door Tim Ebbers

Door: Oud redacteur Tim Ebbers

‘Villa SVG in het sportcafé’
(Clubblad 2006 - 2)

Een gesprek met zes voetbalkenners over het WK in Duitsland en de kansen van Nederland. Het was een soort van Grolse variant op Villa BvD van Frits Barend en Henk van Dorp. Samen met Henri om de tafel met Tim Wieggers (8), Quint Kristen (11), Siem Huijskes (11), Ole Walterbos (7), Joost Bongers (10) en Saimi Woertman (10). Een mooie middag aan tafel in de serre. Uitgesproken meningen van enthousiaste jongelui met echt verstand van voetbal. Dat kon van de interviewers niet echt gezegd worden. Het idee om een aantal quizvragen af te vuren, wordt door de aanwezigen met veel enthousiasme ontvangen. Al snel blijkt echter dat het niveau van de vragen zwaar beneden de maat is. Met twee vingers in de neus en een minachtende lach worden de interviewers op hun nummer gezet. “Hebben jullie geen vragen waar we echt over na moeten denken?”, klinkt het zesstemmig. Nou, daar moesten we het maar mee doen. Mooi man!

‘Steil haar en een lange staart’, de meiden van Grol MB1
(Clubblad 2013 - 4)

Voorafgaand aan een spannende wedstrijd van de dames in gesprek met Patrick Pos, Leonie Wolters en Lisanne Lageschaar. Een gesprek over de ontwikkeling van meidenvoetbal. Die ontwikkeling is positief, maar het drietal staat ook op de barricades, om met het bestuur in overleg te blijven en te zorgen voor meer aandacht, structuur en organisatie. Een bevlogen drietal en dat geldt ook voor het team. Hakjes uit, noppen onder en klaar voor een spannende wedstrijd: “Wie zijn we? Grol! Wat gaan we doen? Winnen!” De dames hebben er zin in en de yell op het midden van het vierde veld is hard en duidelijk. Het meiden- en damesvoetbal heeft in de loop van de jaren alleen maar aan populariteit gewonnen. En zo heurt het!

‘Achter de voordeur’
(Clubblad 2014 - 2)

Was een rubriek die uit de creatieve koker kwam van Jos Lensink. Een Grolman pur sang en toen ook bezorger vanhet clubblad. Hoe leuk is het om even bij een aantal lezers aan te schuiven, die het clubblad in de bus heeft gekregen. Zoiets als in Man bijt hond. Dat hebben we gedaan. Jos had een goed idee en zo bezochten we op een avond Johan Post en vervolgens de gebroeders Jan en Theo Theissen. Het was mooi om bij een paar mensen achter de voordeur te kijken. Mensen die niet op de voorgrond treden, maar waarmee je fijne gesprekken kunt hebben. Over wat ze bezighoudt, over sport en natuurlijk over s.v. Grol. Wat een enthousiasme. Prachtig! En ook nog een avondje met Jos Lensink op pad. Altijd gezellig!

De ’Wand of Fame’ in het sportcafé

hangt vol met o.a. prachtige elftalfoto’s. Af en toe kozen we er één uit om met een aantal voetballers op de foto in gesprek te gaan. ‘Onder de loep’ (Clubblad 2014- 3) was de kop die hoorde bij het artikel. En dat artikel hoorde bij de foto van Grol 3 uit 1971. Met de foto onder de arm ging ik op een zaterdagmiddag onderweg naar Tonny en Annie Hoffman. Broer Henk was er ook, samen met Tonny spelend in dat team op de plaat. Met de loep in de hand wordt de foto vakkundig gescand en de broers karakteriseren alle spelers, vertellen smaakvol over hun liefde voor de sport en de Grol, de voetbalzondagen, de bezoekjes aan de kantine, Langen Bruunderink en Nijhoff. Het werd een prachtige middag en de broers Hoffman deelden een paar mooie herinneringen met elkaar en met ons. Eén daarvan moeten we hier nog wel even herhalen. Henk: “De wedstrijd was af’elast en wi’j gingen gelijk deur noar Langen Bruunderink. Tonny had er ook zin in en hef noa een paar uur veur de zekerheid bi’j de grachte toch moar de bokse en de sökke smerig ‘emaakt. Annie mocht neet wetten dat de wedstrijd neet deur was ‘egoane.” “Hahaha, noo wet ik ut weer”, vervolgt Tonny. “En ze is d’r ook nooit achter ‘ekommen.” Is toch een prachtige anekdote?!

40 jaar Clubblad s.v. Grol. Dat verdient een dikke pluim en een dikke felicitatie. Redactie, fotografen, vormgevers, bezorgers, alle andere betrokkenen en de hele club: Van harte en op naar nog veel meer mooie edities.