Voetbalplaatjes actie s.v. Grol bij Albert Heijn te Groenlo.

15-03-2018

Het verzamelen van de bekende Panini voetbalplaatjes. Welke voetballiefhebber is er niet groot mee geworden? Decennialang ieder jaar weer een nieuw boekwerk vol sparen. Maar tijden veranderen. Internet, social media, de FIFA-spelletjes, het verzamelen van voetbalplaatjes van grote sterren en onbereikbare helden is niet meer. Hiervoor in de plaats ontstond de rage van voetbalpaatjesverzamelboeken van lokale voetbalclubs, in samenwerking met supermarktketens. Een boek vol plaatjes verzamelen van je teamgenoten, lokale helden. Jij zelf in een heus voetbalplaatjesboek. Misschien nog wel veel leuker.

Bas Wallerbosch temidden van John Ligtenberg (links) en Stan Raben, namens de organisatie van de voetbalplaatjesactie.​

In het seizoen 2011-2012 kreeg ook sv Grol een eigen voetbalplaatjesboek, dankzij Albert Heijn Wallerbosch. De actie was een megagroot succes. Wie herinnert zich niet de jeugdige spaarders die met hun ‘smekende’ ogen van achter dranghekken staand hopen op zakjes die ze toegestopt krijgen van klanten die zakjes uitgereikt hebben gekregen maar de plaatjes zelf niet sparen. Bas Wallerbosch van Albert Heijn Wallerbosch lacht als hij er nog aan terug denkt. “De dranghekken zijn al weer besteld. In het seizoen 2011-2012 hadden we het er al over om dit in het jubileumjaar te gaan herhalen. Dit is wel een heel mooi moment. Ik heb direct aangegeven het dan wel weer te willen doen.”

Betrokken bij sv Grol

Niet alleen als sponsor voelt de ondernemer zich betrokken bij sv Grol. “Ja, ik ben absoluut een Grolman. We sponsoren bij Grol de woensdag F-competitie, het Marveldtoernooi, hebben zowel langs het hoofdveld als veld 1 een reclamebord en een advertentie in het clubblad. Ik hoop dat mijn zoons straks ook bij Grol gaan voetballen en ik op de een of andere manier weer meer betrokken ben bij de Grol. Ik kan natuurlijk altijd bij het eerste gaan kijken maar het ontbreekt momenteel mijzelf ook een beetje aan tijd, in verband met mijn werk en jonge kinderen. Ik hoop straks met mijn kinderen op zaterdag naar het voetbalveld te gaan, maar dan moeten ze wel iets met voetbal hebben natuurlijk”, geniet Bas al bij de gedachte. “Maar in de winkel zie ik ook dat Grol leeft. Al die Groljongens die in korte broek na de wedstrijd hier in de winkel komen of vrijwilligers in hun Grolkleding. Dat vind ik mooi. Ik heb ook nog eens veel collega’s en klanten die berokken zijn bij Grol.”

Geheel lokaal product

Het nieuwe voetbalplaatjesboek is, in tegenstelling tot de eerste versie, een volledig lokaal product. Bas is er blij mee. “John Ligtenberg is verantwoordelijk voor het ontwerp van de boeken en maakt tevens deel uit van de organisatie als vrijwilliger van sv Grol die mede de opzet heeft bepaald. Hij is tevens een van de fotografen die de foto’s maakt.” Een eerste ontwerp dat gemaakt is door Ligtenberg ziet er veelbelovend uit. “Het wordt een fraai boekwerk”, bladert Bas door het conceptontwerp. ” Maarse Drukwerk gaat de voetbalplaatjes en boeken drukken. Fabian Maarse is ook vrijwilliger bij sv Grol en aangesloten in het overleg. Die korte lijntjes zijn wel prettig en iedereen weet waar hij het over heeft. Beiden hebben bovendien vaker dit soort projecten gedaan voor andere clubs. In het verzamelboek komen deze keer 910 plaatjes, alleen die van spelers. Een bewuste keuze van de organisatoren. “In het lege boek staan al wel foto’s voorgedrukt van ‘besturen’ en enkele andere vrijwilligersgroepen.” In het boekwerk ook een geste naar teamsponsoren. “Als je sponsor bent van een team dan komt je logo op de betreffende pagina in het boek en je naam staat op de zijkant van het voetbalplaatje. Hier zijn geen kosten aan gebonden voor de betreffende sponsor. Dat leek ons allen een leuk gebaar.”

De actie

De voetbalplaatjesspaaractie start op maandag 2 april, Tweede Paasdag. De aftrap vindt een dag eerder plaats, op zondag 1 april, Eerste Paasdag. “We gaan het dan samen groots lanceren. Grol 1 speelt deze dag thuis. Aan de leden worden dan de gratis voetbalboeken uitgereikt, met daarbij alvast een gratis zakje plaatjes.” Evenals de eerste editie worden gedurende de negen spaarweken twee ruilmiddagen georganiseerd zodat spaarders met elkaar plaatjes kunnen ruilen om de boeken vol te krijgen. De eerste ruilmiddag vindt plaats op woensdagmiddag 16 mei, de tweede donderdagmiddag 31 mei. Beide ruilmiddagen zijn bij Albert Heijn in de winkel. De laatste dag dat er plaatjes worden uitgereikt is zondag 3 juni, mits men al eerder door de voorraad heen is. Want: op is op! Bij de aankoop van boodschappen ter waarde van 10 euro krijgt de klant een zakje met daarin 7 plaatjes gratis uitgereikt. De volledige spelregels staan op de website.