Verslag winterprogramma

06-02-2007

Het heeft nog geen winter kunnen worden in Nederland, maar het winterprogramma van de sv Grol zit er grotendeels al op.

Mocht de natuur zich toch nog bedenken en er een stevige winter uitgooien, dan gaat de groljeugd vermaakt worden met bingo in ons sportcafe, of we trekken de schaatsen aan en gaan de prachtige aangelegde kunstijsbaan bij Marveld proberen.

Maar even terug over de activiteiten die reeds gepasseerd zijn.

We begonnen in november met de traditionele Sint Nicolaas viering. Gelukkig had Sint Nicolaas toch nog een gaatje vrij kunnen maken in zijn overvolle agenda, om de F jeugd van de sv Grol te bezoeken. Na een uurtje waarin alle kinderen deelnamen aan een spelcircuit, verscheen de sint dan eindelijk. Hier en daar voelde je de spanning; haal hij mij naar voren, of! Maar gelukkig viel het mee, de sint had geen klachten. Tussendoor hielden we nog het kampioenschap balletje hooghouden, en dit zal traditie moeten gaan worden tijdens deze viering. Toen Sint Nicolaas vertrok had hij voor elk kind nog een cadeautje achtergelaten. En een heerlijke chocoladeletter.

Op 9 december ging de E en F jeugd richting Marveld, om aldaar met hun leiders en teamgenootjes te gaan zwemmen. Het hele bad gevuld met superatleten, die voor elkaar niet onderdoen. Onderlinge wedstrijdjes hard zwemmen, ver duiken, veroveraartje of lekker langs de kant zitten alles kon en mocht. En het hing natuurlijk in de,lucht dat de leiders het deze keer wederom zwaar te verduren kregen, sommige leiders gingen in hun competitie drang wel erg ver, om met meer dan 7 kinderen hangend en trekkend door het bad te ploeteren. Het schijnt dat enkele leiders pas in april weer beschikbaar zijn voor de sv.

16 december was de dag dat Grolle onder vuur gespeeld werd, deze tocht die je meeneemt in een stuk geschiedenis van ons prachtige vestingstadje werd gespeeld door de teams van D4, D5 en D6, de andere teams moesten alsnog hun prestaties op het veld laten zien.

De 80 jarige werd onder barre weersomstandigheden beleefd, men ging op zoek naar verschillende schansen en linies en moesten aldaar opdrachten en of spellen uitvoeren.

Na afloop was er voor deze bikkels en lekker kop warme chocolademelk.

Dat de D jeugd zo langzamerhand bestaat uit grote en stoere kerels dat wisten we al, dus houdt je daar rekening mee als ze moeten zwemmen. Geen zaterdagochtend meer voor hun, maar de discoavond op vrijdag 5 januari dat is spektakel. Onder de vette beats en harde riffs probeerden onze talenten indruk te maken op elkaar en op al het schone volk wat Marveld bezocht dat weekend. Er is weer voldoende ge-sms’t en de e mail adressen zijn voor dit jaar ook weer uitgewisseld. Kortom een succes.

Op zaterdag 6 januari traden onze kanonnen van de F jeugd het strijdperk in de sporthal, voor een aantal onderlinge confrontaties. Het werden voetbalwedstrijden op een spannend en hoog niveau. Tussen de bedrijven door kregen de talenten ranja en wat lekkers uitgedeeld. Nadat een ieder toch een wedstrijd of 7 in de benen had, ging men moe maar voldaan weer naar huis.

De volgende zaterdagen 13 en 20 januari stonden in het teken van de voetbaltoernooien voor de E en D klasse. De D klasse mocht wederom ’s avonds aantreden, wat het e.e.a. toch wat meer elan gaf voor deze jeugd.

De E klasse knokte ’s middags voor de punten, en lieten meteen zien dat de honger naar de bal en de velden absoluut nog niet gestild zijn in deze winterperiode.

Na ook hier een natje en een droogje te hebben ontvangen ging iedereen tevreden naar huis.

Voor aanvang van het winterseizoen werd het jeugdbestuur benaderd door de stichting maatschappelijk werk, met de vraag of wij iets konden betekenen voor een stage plek voor leerlingen van het Marianum. De leerlingen moeten dit jaar n.l. een vrijwilligers activiteit van 12 uur uitvoeren

We hebben dit overlegd en contact opgenomen met deze stichting, de activiteit die we gingen organiseren was de speurtocht door Groenlo, en hier kon ik wel wat hulp bij gebruiken.

Na een aantal keren overlegd te hebben met de Marianum leerlingen, wisten we wat de bedoeling zou zijn. Een speurtocht, waarbij de leerlingen verkleed dor de stad liepen, en als ze gevonden waren, moesten de kinderen aldaar een spel uitvoeren.

Op zaterdag 20 januari was het dan zover, de leerlingen verkleed en wel de stad in. En om 09:00 uur kwamen daar de eerste kinderen van de sv Grol al aan bij de muziekkoepel. Na het checken van de leiders en elftallen konden zij de stad in om de vossen te zoeken.

Halverwege de tocht was er voor zowel de leiders als de kinderen een lekkere kop warme chocolademelk bij Bakkerij Wissink, om vervolgens weer door te gaan met het zoeken van de nieuwe vossen en hun opdrachten.

Rond de klok van 12:00 uur verzamelde iedereen zich weer bij de muziekkoepel voor de prijsuitreiking. De zaterdagmorgen selectie had gewonnen, maar eigenlijk had iedereen gewonnen want voor iedereen was er een leuk prijsje.

Namens de sv Grol wil ik alle leerlingen van het Marianum bedanken voor hun inzet en creatieve bijdrage voor de speurtocht, daarnaast de leiders van de diverse teams en Edwin Tuller, Hennie van de Mosselaar en Marc van Meurs.

Dit alles is alleen mogelijk dankzij de steun die de Rabobank Oost Achterhoek ons geeft, wij danken ze hier meer dan hartelijk voor.

Patrick Pos

Jeugdbestuur sv.Grol