Nieuwkomers op Marveldtoernooi

07-01-2007

GROENLO – Tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van voetbalclub SV Grol te Groenlo op zondag 7 januari heeft het bestuur van de Stichting Internationaal Marveldtoernooi het deelnemersveld van het 18e Marveldtoernooi bekend gemaakt. De presentatie vond grotendeels plaats via een groot scherm. Met satellietbeelden van ‘Google Earth’ werd langzaam ingezoomd op het stadion van de club die uitgenodigd is op het toernooi.

De topbezetting van het toernooi, dat plaatsvindt van 1 tot en met 3 juni 2007 bestaat evenals vorige jaren uit 12 deelnemers, waarvan vijf Nederlandse en zeven buitenlandse teams.

De teams werden ingedeeld in twee poules.

De deelnemende Nederlandse teams zijn: S.V. Grol, FC Twente / Heracles, P.S.V., Feyenoord en Ajax.

De buitenlandse deelname bestaat uit: Manchester United, Chelsea, FC Bayern Munchen,  FC Sjachtar Donetsk (Oekraine) en Maccabi Haifa FC (Israel).

Twee (waarschijnlijk) Spaanse ploegen zijn benaderd maar konden nog geen bevestiging geven. Deze twee ploegen zullen door de toernooicommissie in een later stadium bekend worden gemaakt.

Voorafgaand aan de nieuwjaarsreceptie werd een nieuwjaarsloop van 3,5 en 10 kilometer gehouden en de winnaar bij de C-jeugd, tevens tweede jaars-C en wellicht deelnemer bij het Grol team in het Marveldtoernooi, Jasper Bos kreeg de eer de loting uit te voeren. Er werden telkens twee teams voorgesteld en Jasper bepaalde, door het kiezen van een kokertje, welk van deze twee in de Pepsi en in de Univé poule kwam.

Poule Pepsi:

FC.Twente / Heracles

Dit jaar zorgt F.C. Twente/Heracles Combinatie wederom voor de regionale inbreng. Net als met hun hoofdmacht timmeren zij met hun jeugdopleiding steeds meer aan de weg. Vorig jaar behaalden zij net als het jaar ervoor een 10e plaats.

PSV

PSV doet in 2007 voor de 10e keer mee aan het toernooi. Behorend tot de top-3 van Nederland willen zij het komende toernooi weer graag hoge ogen gooien. Vorig jaar eindigde P.S.V. op de 7e plaats. Dat was teleurstellend voor hen en zij zullen alles op alles zetten om dat het komende toernooi te verbeteren.

FC Shakhtar Donetsk

Nieuwkomer op het Marveldtoernooi is afkomstig uit het verre Oekraïne. Het voetbal in dat land is sterk in opkomst. Veel Nederlandse trainers, waaronder Co Adriaanse, zijn of gaan er aan de slag om het voetbal in dat land op een nog hoger peil te brengen. Er wordt erg veel in de jeugdopleiding geïnvesteerd. Dat geldt ook voor de jeugdopleiding van Shakhtar Donetsk, waar Henk van Stee (bekend van de jeugdopleiding van Feyenoord) actief is. Zij komen met een sterke selectie al op dinsdag 29 mei a.s. naar Groenlo om goed voorbereid het Marveldtoernooi in te gaan.

?

FC Bayern Munchen

Bayern Munchen is al jaren de beste ploeg van Duitsland. Met spelers als Mark van Bommel en Roy Makaay in de gelederen, gaan zij net als andere jaren weer meedoen om de titel in Duitsland. Bayern was al 3 x eerder op het toernooi en wel in 1999, 2000 en 2001. In 1999 werden zij zelfs winnaar

Manchester United

Alweer voor de vijfde keer komt Manchester United op het toernooi. De huidige koploper in de Premier League, komt weer voor een week naar Groenlo.

Poule Univé:

s.v.Grol

Het is een bewuste keuze van de organisatie om een team van de eigen vereniging deel te laten nemen. De Grol selectie bestaat uit 2e jaars C en 1e jaars B-spelers.

Feyenoord

Zij komen voor de 15e achtereenvolgende keer naar Groenlo om mee te doen aan het toernooi. Feyenoord heeft net als Ajax en Bayer’04 Leverkusen het toernooi tot op heden 3 x gewonnen. Na een tweede plaats in 2005, behaalden zij in 2006 de 3e plaats.

Ajax

Voor de 12e keer doet Ajax mee aan het Marveldtoernooi. Zij zijn er enorm op gebrand om het toernooi dit jaar naar hun hand te zetten, want de verloren finale van Supersport Feyenoord in 2006 was een enorm grote teleurstelling voor hen.

?

Chelsea

Manchester United een tweede topploeg uit één van de beste en zwaarste competities in Europa. Chelsea, de club van Arjan Robben. De international die in 1998 deelnam aan het Marveldtoernooi. Chelsea de club ook van de excentrieke hoofdtrainer Jose Marinho.

Maccabi Haifa FC

Maccabi Haifa FC is afkomstig uit Israel. Zij hebben zich weten te plaatsen voor de volgende ronde van de UEFA-cup. Met hun jeugdteams spelen zij jaarlijks meerdere jeugdtoernooien in heel Europa. Zo spelen zij het weekend voorafgaand aan het Marveldtoernooi op een driedaags en zeer sterk bezet internationaal jeugdtoernooi in Frankfurt.