Twee dubieuze arbitrale beslissingen cruciaal.

18-12-2006

Na de euforie die er na het gewonnen duel tegen ATC’65 van afgelopen zondag her en der ontstond, niet geheel onterecht overigens na zo’n climax in de slotfase, zal de Grolploeg zich weer moeten instellen en concentreren op de fysiek sterke gastheren van Heino. Destijds werd het thuisduel nipt met de cijfers 2-1 gewonnen. Garantie voor succes in dit treffen geeft het echter niet, gelet op het feit dat de gastheren van Heino afgelopen zondag door een nederlaag de koppositie aan concurrent De Zweef moesten overlaten. Zowel Grol als de thuisploeg zal er veel aan gelegen zijn met een positief gevoel de winterstop in te gaan. Door de talrijke blessures en schorsingen, zag trainer Simmelink zich genoodzaakt al zijn creativiteit aan te wenden om een ploeg de mat op te sturen dat vooral in verdedigend opzicht voor een zware klus stond. Mede door de onwennige veldbezetting koos Grol in de aanvangsfase voor voorzichtigheid en trachtte zo ver van het eigen doel af te spelen op het korte speelveld van de thuisclub. Dat de gastheren in het eerste kwartier een licht veldoverwicht konden creëren, werd zichtbaar gelaten op de koop toe genomen. Door de gewijzigde samenstelling van het Grolteam was het in de combinaties dikwijls zoeken naar de eigen mensen. De eerste reële kans was voor Heino, op de rand van de zestien schoot Melvin Velthuis rakelings over. Hij gaf hiermee reeds zijn visitekaartje af, hetgeen later in het verloop van de wedstrijd zou blijken. Na ruim een kwartier kopte Erwin van de Wolfshaar met een snoekduik op doel, het ontbrak aan de juiste richting waardoor de keeper niet in problemen kwam. Slechts enkele minuten later werd een schot van Björn geblokt in de verdediging en kon Bomers de terugspringende bal in de korte hoek tikken, maar goalie Tom Vastenavond stond goed op te letten. In de 21e min. strafte de snelle Wolfshaar enig weifelen in de Heino defensie af en tikte de bal beheerst in het vijandelijke doel, 0-1. De voorsprong was op dat ogenblijk geheel verdiend, gelet op de mogelijkheden die zich voor deden. Nadat de gevaarlijke Velthuis keeper Dibbets in vrij staande positie niet wist te verschalken, had Wolfshaar te veel ontzag voor de keeper en ging het duel te slap aan om succesvol te kunnen zijn. Grol speelde op het korte en hobbelige veld met veel wilskracht en verstopte zich geenszins. In de 38e min. zag de verdediging desondanks geen kans om de bal te ruimen, waardoor Melvin Velthuis in stelling kwam en met een fraaie kopbal de aansluittreffer liet noteren. In dezelfde minuut aan de overzijde een bijna identieke situatie, echter Kevin’s kopbal miste de juiste richting. Hiermee was de koek nog niet op, want bij een volgende actie omspeelde Erwin de keeper. Zijn inzet was helaas te zacht, waardoor Jesper Hermens juist voor de lijn redding bracht. Na de rust begon Grol overtuigend, binnen enkele minuten was het tot twee driemaal toe gevaarlijk. Een vrije trap van  Björn werd uit de bovenhoek getikt, belandde een kopbal van Kevin onder tegen de paal en een strakke kopstoot van Bomers, welke ternauwernood uit doel werd gekopt. Een oude voetbalwet vertelt ons dat indien men zelf de kansen niet verzilverd, in zo’n situatie doorgaans het doelpunt aan de overkant valt. Na eerst nog een gevaarlijke omhaal los gelaten te hebben, brak Melvin Velthuis in de 60e min. de ban en scoorde buiten bereik van Dennis in het dak van het doel. Grol protesteerde omdat de bal bij de dubieus toegekende vrije trap (hands) niet stil gelegen zou hebben. Scheidsrechter de Jong was echter onvermurwbaar zoals ook bij de toegekende penalty, een dertiental minuten later, waar vriend en vijand zich over verbaasden. Om onduidelijke reden ging de bal op de stip en was middels Bas Jansen de 3-1 een feit. Er knakte begrijpelijk iets binnen de Grolploeg dat tot op dat moment goed partij had gegeven. In de 82e min. bracht Lennard met een sublieme vrije trap de dito score nog weer een hoopvol aangezicht. Maar acht minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd was het andermaal de gevaarlijke Melvin Velthuis die de wedstrijd definitief in het slot gooide met een fraai schot in de verre hoek. In blessuretijd drukte hij nog eenmaal gevaarlijk af, maar nu belandde zijn schot op de paal. Heino boekte hiermee een enigszins geflatteerde zege, terwijl Grol mede door haar inzet en uitgaande van de vele aanpassingen kan terugzien op een goed gespeelde wedstrijd waar mogelijk meer in had kunnen zitten.

Tot 25 febr. 2007, geldt voor de gehele amateur-voetballerij de winterstop.

Grol zal naar alle waarschijnlijkheid i.v.m. een eventueel inhaalprogramma reeds op 11 febr. aan de bak moeten. U wordt tijdig geïnformeerd.

Vanaf deze zijde een Fijne Kerst en een Voorspoedig en Sportief 2007 toegewenst.

Speelronde: 14

Scheidsrechter: dhr. A. de Jong uit Donkerbroek (Fr.)

Eindstand: 4 - 2

Ruststand: 1 - 1

Scoreverloop: 21e min. 0-1, Erwin van de Wolfshaar. 38e min. 1-1, Melvin Velthuis. 60e min. 2-1, Melvin Velthuis. 73e min. 3-1, Bas Jansen (pen). 82e min. 3-2, Lennard Walterbos. 92e min. 4-2, Melvin Velthuis.

Gele kaarten: Tom Klein Zeggelink en Lennard Walterbos (Grol).

Rode kaarten: geen

Afwezig bij Grol: Tom Kaak, Juliën Harbers en Frank Oosterholt (blessures), Tom Groot Kormelink, Patrick Blanckenborg en Joost Frank (schorsingen).

Bijzonderheden: Laatste wedstrijd voor de algehele winterstop.

Opstelling Grol 1:

Doel: Dennis Dibbets

Achter: Tom Klein Zeggelink (74e min. Christiaan Pillen), Wouter Scharenborg, Jonathan Lammers (45e min. Kevin Schuurmans), Jorrit Splithoff.

Midden: Björn Koldewey, Kevin Stöteler, Sander Nijhoff, Lennard Walterbos.

Voor: Jorrit Bomers, Erwin van de Wolfshaar (57e min. Jean Paul Papen).

Uitslagen afgelopen zondag 17 dec.:

Vogido – Rigtersbleek 0-2

ATC’65 - DOS’19           3-0

Heino – Grol 4-2

PH - De Zweef 1-3

Berghuizen - De Tubanters 1897 afg.

Markelo – Tubantia 2-0