Accommodatie-check KNVB komt s.v. Grol goed uit

30-11-2006

Beste leden van de sportvereniging ‘Grol’ en andere belangstellenden,

Gelet op de huidige situatie met betrekking tot zowel de speel- als de trainingsvelden op het sportpark ‘Den Elshof’, wil ik u onderstaand persartikel niet onthouden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Theo Huijskes, voorzitter.

Medewerkers van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) hebben afgelopen vrijdag een accommodatiecheck uitgevoerd op het sportpark ‘Den Elshof’ van de sportvereniging ‘Grol’ in Groenlo. De check vond plaats op initiatief van de KNVB en namens deze bond waren het de heren A. van der Linden en M. Bernhard, die respectievelijk de cultuurtechnische en de bouwkundige voorzieningen onderzochten.

De laatste door de KNVB uitgevoerde check vond plaats in 2001 en de daaruit toen voortvloeiende rapportage werd onder meer gebruikt door de gemeente Groenlo bij de vaststelling van de medewerking ten aanzien van de uitbreiding en nieuwbouw van onder meer kleedkamers en een medische verzorgingsruimte.

Dat de KNVB 5 jaar later andermaal een onderzoek instelt, komt de s.v. Grol goed uit. De Groenlose voetbalvereniging kampt namelijk met een aantal grote knelpunten ten aanzien van de velden. Niet alleen de capaciteit is onvoldoende, ook de gesteldheid van alle velden laat momenteel te wensen over. Dit laatste heeft overigens niets te maken met het onderhoud en de zorg van en voor de velden. Niet alleen Hoveniersbedrijf Kramer & Molenveld, maar ook de vele vrijwilligers doen er namelijk alles aan om de velden in een goede staat te krijgen en te houden. De slechte gesteldheid is met name het gevolg van het intensieve gebruik van de speel- en trainingsvelden. Dit laatste is vooral het gevolg dat het aantal teams bij Grol nog steeds groeiende is. Met name de aanwas bij de pupillen gaat onverminderd door. Zo zal het aantal F-teams bij de pupillen na de winterstop weer met drie worden uitgebreid. Dit betekent dat Grol de tweede helft van de voetbalcompetitie 2006-2007 zal ingaan met in totaal 50 senioren- en jeugdteams, hetgeen een record betekent. Enerzijds een goede ontwikkeling en anderzijds een probleem, omdat Grol zeker in de wintermaanden eigenlijk maar drie speelvelden beschikbaar heeft voor het spelen van competitiewedstrijden. Veld 3 wordt namelijk noodzakelijkerwijs zo intensief voor trainingen gebruikt dat het gaandeweg de competitie onbespeelbaar is voor competitiewedstrijden.

Dit alles baart het Grolbestuur de nodige zorgen. Na enkele goede gesprekken met het bestuur van de gemeente Oost Gelre werd daarom begin juli van dit jaar besloten om een officiële subsidieaanvraag in te dienen voor in ieder geval een algemene renovatie van het hoofdveld, waarbij de voorkeur van het bestuur uitgaat naar de aanleg van een kunstgrasveld met alle daarbij behorende voorzieningen. Dat ook het gemeentebestuur ervan doordrongen is dat er iets moet gebeuren, blijkt wel uit het gegeven dat men op de begroting voor 2007 reeds een bedrag 100 duizend euro heeft opgenomen voor de aanpak van het hoofdveld op het sportpark ‘Den Elshof’.

Voorzitter Theo Huijskes is blij met deze eerste stap van het gemeentebestuur, maar zegt daarbij tegelijkertijd dat daarmee de knelpunten niet zijn opgelost. “Zeker wanneer blijkt dat er geen mogelijkheden zijn om het aantal velden uit te breiden, kan het in feite niet anders dan om het hoofdveld van kunstgras te voorzien. In dat geval kunnen er op het hoofdveld niet alleen veel meer wedstrijden worden gespeeld, ook kan er dan dagelijks op getraind worden. Dit laatste heeft weer tot gevolg dat met name de velden 2 en 3 veel meer gespaard kunnen worden en zodoende beschikbaar zijn en blijven als volwaardige speelvelden.”

Ondanks dat Huijskes begrip kan opbrengen voor de vele nog door de herindelinggemeente Oost Gelre te regelen zaken, hoopt hij toch spoedig iets te horen van het gemeentebestuur.

“De KNVB heeft ons beloofd de rapportage naar aanleiding van de accommodatiecheck binnen 3 weken beschikbaar te hebben. Die rapportage van de op dat terrein niet alleen onafhankelijke, maar tegelijkertijd deskundige personen kan dan mooi geraadpleegd worden bij onze verdere onderhandelingen met het gemeentebestuur. Als bestuur hebben wij er alle vertrouwen in dat er spoedig iets gaat gebeuren.”