Expositie over voetbal in de bibliotheek

06-06-2006

GROENLO – De Wereldkampioenschappen Voetbal in Duitsland staan voor de deur. Overal in den lande is de Oranjegekte in alle hevigheid losgebarsten. Het megatoernooi met in totaal 32 landen, waaronder ons eigen Nederland, gaat op vrijdag 9 juni a.s. van start met de openingswedstrijd van het gastland Duitsland tegen Costa Ria en wordt op zondag 9 juli a.s. afgesloten met de finale in Berlijn. Ook in Groenlo zal de Oranjekoorts heersen en zal derhalve alles gedurende één volle maand in het teken staan van voetbal, in dit geval wereldvoetbal.

Dit alles is voor de plaatselijke Openbare Bibliotheek en de sportvereniging ‘Grol’ voldoende aanleiding om een expositie over de voor jong en oud meest geliefde en daardoor populairste teamsport voetbal te organiseren.

In de bibliotheek in de Grolse Mattelierstraat vindt derhalve vanaf vrijdag 9 juni a.s. een expositie plaats, die in het teken zal staan van het thema: ‘Als klein kind heb je dromen om ooit als voetballer in het Nederlands elftal te spelen’. Van de zijde van Groenlose voetbalvereniging zijn de voorbereidingen voor de expositie getroffen door een drietal vrijwilligers, te weten: Laura van de Pol, lid van het jeugdbestuur, Ellen Simmelink, lid van de organisatie internationaal Marveldtoernooi, en Marcel Wolters, lid van het bestuur senioren. Het drietal heeft bij de samenstelling van de expositie gekozen voor de insteek dat hetgeen er te bewonderen is vooral kindervriendelijk moet zijn. Hiermee wordt niet alleen gemikt op de jeugd van Groenlo en omgeving, ook hoopt men daarmee de verschillende basisscholen warm te krijgen voor een bezoekje aan de expositie. Vanzelfsprekend zal het internationale Marveldtoernooi, dat jaarlijks door de S.V. Grol wordt georganiseerd en dit jaar voor de zeventiende achtereenvolgende keer heeft plaatsgevonden, centraal staan tijdens de expositie. Dit heeft vooral te maken met de vele inmiddels beroemde voetballers, die ooit hun kunsten hebben vertoond op het jeugdtoernooi in Groenlo. Er zullen erg veel foto’s van het toernooi zijn te bewonderen. Daarnaast zijn er collages met teamfoto’s, programmaboeken, specials, infobulletins e.d. te zien. Daarnaast zullen in een aantal vitrinekasten diverse zaken tentoongesteld worden, die herinneren aan de toernooien van de laatste jaren. Daaronder diverse fraaie cadeaus, ontvangen van de verschillende aan het toernooi deelgenomen hebbende vaderlandse en buitenlandse ploegen. Daarbij onder andere het shirt van de bekende Braziliaanse voetballer Ronaldinho van FC Barcelona met daarop zijn handtekening.

Verder wordt er veel aandacht uitgetrokken voor natuurlijk het Nederlands elftal. Naast posters, vele foto’s zullen er ook tijdschriften liggen, die aandacht besteden aan de WK Voetbal in het algemeen en aan het Nederlands elftal in het bijzonder. Naast een wereldkaart worden alle deelnemende landen belicht, komt de groepsindeling tijdens het toernooi voorbij en kunnen boeken over de deelnemende landen worden ingezien. Om het thema van de expositie helemaal tot uiting te laten komen, zullen er ook ingelijste foto’s zijn te bewonderen van bijvoorbeeld een jeugdkeeper van de S.V. Grol, een bekende jeugdkeeper tijdens het internationale Marveldtoernooi en tenslotte Nederlands meeste bekende keeper: Edwin van de Sar, derhalve van klein naar groot, van hobby naar prof.
Voor de jeugd zal er bovendien een prijsvraag worden gehouden, waarmee leuke prijsjes zijn te winnen.

De Openbare Bibliotheek in Groenlo is geopend op maandag en woensdag van 14.30 uur tot 17.30 uur, op dinsdag en vrijdag van 14.30 uur tot 20.00 uur en op donderdag van 9.30 uur tot 12.30 uur.