Grol D-2 tegen Vios B. D-1

13-05-2006

Zonder onze vaste leiders Laura en Edwin moesten we vandaag aantreden tegen Vios D1 uit Beltrum. De inval leiders hadden de volgende opstelling uitgedacht: Wessel in het doel; achterin: Tom, Sten, Bas en Ramon; op het middenveld: Daan, Luc en Niels en voorin: Cas Jordy en Stijn. Thorsten en Kevin begonnen als wisselspelers.
Na precies 36 seconden gaat Wessel in de fout na een terugspeel bal. De spits van Vios laat zich deze kans niet ontnemen en scoort de 0-1.
Dat was natuurlijk niet het begin dat je wenst. Na van de schrik bekomen te zijn, werden de mouwen opgestroopt. We knokten ons langzaam in de wedstrijd en kregen steeds meer mogelijkheden. Zonder de anderen te kort te doen, speelde het middenveld in de eerste helft erg goed. Een schot van Daan van grote afstand kon nog door de Vios doelman gepakt worden, maar na 12 minuten spelen, verovert Sten de bal van een Vios aanvaller. Via Ramon komt de bal met een crosspass bij Cas. Cas legt terug op Daan en die geeft de bal diep op Jordy. Jordy haalt uit en schiet de bal onhoudbaar in de linkerhoek. 1-1
Vios probeert wel wat terug te doen, maar de verdediging van ons geeft geen krimp, alleen is het bij de hoekschoppen van Vios wel oppassen geblazen.
Vlak voor de rust krijgt het talrijke publiek weer een mooie Grol aanval voorgeschoteld. In de middencirkel krijgen wij een vrije trap, omdat Jordy vast gehouden werd. Bas neemt de vrije trap. Daan krijgt de bal aangespeeld en speelt de bal door naar Niels. Niels ziet Stijn de diepte in gaan en weet hem met een loepzuivere pass vrij voor de keeper te zetten. Geheel onterecht vlagt de grensrechter voor buitenspel en wordt dat signaal overgenomen door de goed leidende scheidsrechter. Weg 100% kans.

Na rust komt Thorsten er in als linksbuiten en verkast Stijn naar de rechtsbuiten positie en gaat Cas eruit. Al in de 3e minuut blijkt die omzetting succesvol te zijn. Jordy gaat op avontuur in het strafschopgebied van Vios, maar loopt zich vast. Hij kan de bal nog net door tikken naar rechts op Stijn. Stijn snijdt naar binnen en haalt uit met zijn linkerbeen en scoort de 2-1.
Grol gaat na dit doelpunt voortvarend verder. Opnieuw wordt de aanval gezocht. Dat levert een cornerbal op aan de linkerkant. Daan zet de corner mooi voor en bereikt Sten, die zich juist heeft weten los te rukken van zijn directe tegenstander. Via Sten komt de bal bij Stijn die opnieuw onhoudbaar uithaalt en de 3-1 op het scorebord laat zetten. De moegestreden Daan wordt dan vervangen door Kevin. In deze fase van de wedstrijd toont Luc zijn beste voetbal. Hij weet steeds op de juiste manier weg te draaien waardoor hij weer kan bouwen aan een nieuwe Grol aanval. Bij één van die acties speelt hij de bal achter zijn standbeen langs, waarmee hij 2 Vios spelers voor schut zet. Helaas volgt daaruit geen doelkans.
De Vios coach besluit risico te gaan nemen en gaat achterin 1 op 1 spelen. Die tactiek blijkt effectief te zijn, want Grol wordt steeds verder achteruit gedrongen. Onze verdedigers moeten alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat Vios kan scoren. Ook Wessel laat een aantal goede reddingen zien. Niels bleef op het middenveld bikkelen als een Jantje Wouters in zijn beste dagen. Via een paar snelle counters via Thorsten en Jordy komen wij nog een paar keer dicht in de buurt van het Vios doel, maar doelpunten vallen daaruit helaas niet. Op de rechterflank leggen Tom en Kevin de linkermiddenvelder en de linkerspits van Vios aan banden. Bij een schot van buiten de 16 weet Wessel de bal naast het doel te werken. De corner die volgt wordt vervolgens niet goed weggewerkt, waarna de bal hard in ons doel wordt geschoten, 3-2. Er is dan nog ongeveer 5 minuten te spelen. Vios ruikt haar kansen en probeert nog meer druk te zetten naar voren. Dankzij vertragende acties van met name Wessel en slim spel van Ramon, weten we deze 5 minuten ongeschonden door te komen. Een verdiende 3-2 overwinning kan bijgeschreven worden.