Grol start competitiedebuut in 1e klasse met nederlaag

09-09-2013

AWC 1 - Grol 1  4 - 2

Bij het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Visser op sportpark De Wijchert in Wijchen brak voor s.v. Grol een bijzondere fase aan. Behaalde resultaten in de voorbereiding en bekerrondes, hoe hoopvol dan ook, geven geen garantie voor een goed resultaat voor de debutant in de 1e klasse. Desalniettemin wanneer trainer Jos Heutinck over een complete en fitte selectie kan beschikken, kan het met vertrouwen een rol van betekenis spelen in deze bijzonder interessante klasse. De sfeer en gretigheid en saamhorigheid binnen de selectie is in elk geval uitstekend en wanneer deze zich zo positief blijft ontwikkelen, kan Grol op basis van het eerst genoemde profijt halen.

In AWC trof Grol een oude bekende waarmee het in het seizoen 2009/2010 voor het laatst de degens kruiste. In dat seizoen wist AWC de kampioenstitel te veroveren en promoveerde het team naar de 1e klasse. In deze ontmoeting werd het in de beginfase duidelijk dat Grol een tegenstander aantrof dat van meet af aan de teugels in de handen nam. Met veel moeite wist het aanvankelijk, soms met de rug tegen de muur, de schade beperkt te houden. Met veel elan en felheid trok AWC behoorlijk van leer op de Grolhelft. Paal en attent keepen van de Grolgoalie voorkwamen een vroege achterstand. Uiteindelijk scoorde Mannes Giesbers uit een vrije trap in de 18e min. de openingstreffer, 0-1.

Lang genoot de thuisploeg niet van de voorsprong. Uit de eerste de beste aanval van Grol passeerde Jelle Kornegoor keeper Dennis de Koning en bracht de stand weer in evenwicht. Nauwelijks 4 minuten later nam Grol de leiding door een fraaie kopstoot van Mart Zieverink op een voorzet van Jelle Kornegoor, 1-2. Desorganisatie in de Grol verdediging gaf Boy Visser kort erop de gelegenheid de stand weer recht te trekken, 2-2. AWC bleef niettemin in de eerste helft het heft in handen houden. Mede doordat men veelvuldig de lange bal speelde, terwijl bij Grol de ruimtes tussen de linies te groot waren en daardoor nauwelijks door de middenvelders te belopen waren.

In het verloop van de tweede helft kreeg de wedstrijd aanvankelijk een ander beeld. Gelijk na rust wist de doelman van AWC een vrije trap van Christian Pillen met de grootst mogelijke moeite uit zijn doel te ranselen. Het spel kreeg in de tweede helft meer en meer een open karakter. Grol kreeg meer grip op haar tegenstander. Tot een kwartier voor tijd zag het er naar uit dat er wellicht minimaal een punt te halen viel uit dit duel. Echter een strafschop na een ongeoorloofde actie in het strafschopgebied gaf Mannes Giesbers in de 75e min. de gelegenheid om de stand in het voordeel van zijn team te wijzigen. Grol gaf zich nog niet gewonnen. Een schot van Sander Nijhoff, ditmaal op het middenveld geposteerd, schampte buiten bereik van de keeper nog van de lat. Vijf minuten voor tijd was het andermaal Mannes Giesbers die van 11 meter aan mocht leggen en met zijn hattrick de eindstand op 4-2 bracht. De vlak voor tijd ingebrachte Sil Brockötter wist deze eindstand geen dragelijker aanzien te geven. Amper in het veld kopte hij net over. Een desillusie voor Grol dat met een ruime, enigszins geflatteerde nederlaag de eerste competitiewedstrijd afsloot.

Wedstrijdinformatie

Christian Pillen,
voor: Jelle Kornegoor, Johan Houben (87.Sil Brockötter),
Mart Zieverink.