Grol boekt 2-1 overwinning op aartsrivaal Longa '30

29-08-2013

Op woensdag 28 augustus heeft Grol 1 ook haar 2e bekerwedstrijd gewonnen. Aartsrivaal Longa '30 1 werd met 2 - 1 verslagen. Grol 1 heeft daarmee de 2e ronde van de beker reeds bereikt.

1-0 eigen goal Veldhuis
1-1 Elferink
2-1 Sil Brockötter.

In een gezellige ambiance met daarbij circa achthonderd toeschouwers op het sportpark Den Elshof heeft Grol hoofdklasser Longa ’30 een pijnlijke nederlaag bezorgd in de KNVB-bekercompetitie. Na een eerdere, eveneens 2-1 overwinning op Sparta Enschede, heeft de equipe van trainer/coach Jos Heutinck twee wedstrijden gewonnen en is samen met Quick ’20 daarmee verzekerd van een plek in de volgende ronde.

De zege op aartsrivaal Longa ’30 uit het naburige Lichtenvoorde kwam enerzijds op een gelukkige wijze tot stand, maar is anderzijds ook de beloning voor de ook deze keer weer geleverde teamprestatie. En juist dit laatste was hard nodig, omdat Grol een aantal belangrijke basiskrachten miste. Zo ontbraken aanvoerder Lennard Walterbos, Wouter Pillen en Thomas Porskamp vanwege blessures, Sander Nijhoff als gevolg van een schorsing en daarnaast een aantal spelers door langdurige blessures. Verder liet de technische staf van Grol Michel Kamphuis en Sil Brockötter niet in de basis starten. Dit alles werd echter niet als een excuus aangevoerd, omdat ook tegenstander Longa ’30 van trainer/coach Jan Oosterhuis met diverse invalkrachten moest aantreden.

Over de gehele wedstrijd genomen had Longa ’30 het betere van het spel en werd Grol dientengevolge gedwongen om grotendeels op de counter te spelen. Maar zoals gezegd, pakte een en ander hoofdzakelijk als gevolg van de voorbeeldige teamprestatie goed uit.

In de eerste helft van het duel ging er van beide ploegen weinig dreiging uit, waardoor het talrijke publiek in de beide voorste linies weinig spektakel kreeg voorgeschoteld. Desondanks ging Grol met een 1-0 voorsprong rusten. Nadat Floris Eskes van Longa ’30 na een overtreding op Michel Kamphuis de enige gele kaart kreeg van scheidsrechter V.L. Barrett, was het Christian Pillen die over links doorbrak en een scherpe voorzet lanceerde, die door verdediger Nick te Veldhuis van Longa ’30 in eigen doel werd gewerkt.
Ondanks dat de tweede helft begon met goede kansen aan beide kanten, was het Longa ’30 dat een overwicht creëerde en dat beloond zag met de gelijkmaker. Het was verdediger Pim Elferink, die een hoekschop onhoudbaar inkopte. De Lichtenvoordenaren gingen vervolgens op jacht naar meer doelpunten, maar faalden hopeloos in de afwerking. En juist dat aspect brak de ploeg uit het Keidorp helemaal op. Want halverwege de tweede helft was het Mart Zieverink, die de nog maar net ingevallen Sil Brockötter lanceerde, die vervolgens met een schitterende lob doelman Kay Boschker van Longa ’30 passeerde. Eindstand: 2-1.

Bij Grol keepte Max de Vries andermaal een goede wedstrijd. In de verdediging zorgde Bjorn Koldeweij voor de hoognodige rust en tekende nieuwkomer Mart Willemsen voor een puike wedstrijd. Verder liet de van Grolse Boys overgekomen Johan Houben zien dat hij als linkspoot op meerdere posities inzetbaar is, hetgeen ook gezegd kan worden van Mart Zieverink, die als vervanger van de geschorste spits Sander Nijhoff fungeerde.

Opstelling Grol:
Doel: Max de Vries;
Achter: Tim Peters, Bjorn Koldeweij, Mart Willemsen en Johan Houben;
Midden: Christian Pillen (51e min. Siem Huijskes), Kay Ordelmans en Doné Emaus (20e min. Michel Kamphuis);
Voor: Jelle Kornegoor, Mart Zieverink en Bram Rhebergen (67e min. Sil Brockötter).

Zondag 1 september a.s. speelt Grol de derde en laatste bekerwedstrijd in de poule tegen hoofdklasser Quick ’20 uit Oldenzaal. De wedstrijd wordt op het sportpark Den Elshof in Groenlo gespeeld en begint om 14.30 uur.