Pfeifer Heavy Machinery nieuwe hoofdsponsor s.v. Grol

25-06-2013

Univé Oost stopt in 2014 na twaalf jaar hoofdsponsorschap

Met ingang van het seizoen 2014-2015 prijkt de naam Pfeifer Heavy Machinery op het shirt van Grol 1. Er is een overeenkomst voor vijf jaar afgesloten met het bedrijf van Gerrit Pfeifer en Ralph Koehorst, dat is gespecialiseerd in het in- en verkopen van grote bouwmachines over de hele wereld. De nieuwe sponsorovereenkomst betekent ook het einde van Univé Oost als hoofdsponsor van de s.v. Grol. De verzekeraar is na volgend jaar liefst twaalf jaar hoofdsponsor geweest en wil zich wat meer op andere sponsorprojecten richten.

Met Pfeifer Heavy Machinery krijgt onze vereniging opnieuw een sponsor uit ons eigen Groenlo. Heavy Machinery bestaat inmiddels 17 jaar en heeft een lange traditie in het aan- en verkopen van verschillende grote bouwmachines. Van shovels tot heftrucks en van hoogwerkers tot bulldozers. Zo staat er momenteel een telescoophoogwerker met een reikwijdte van liefst 103 meter in Groenlo. De grootste ter wereld. Het past bij de grenzeloze ambities van Gerrit Pfeifer en zijn mannen. Wat ooit begon als een veredeld ‘oud ijzer handeltje’, is vandaag de dag niets minder dan een absolute wereldspeler op de bouwmachinemarkt.


Pfeifer Heavy Machinery wordt met ingang van 2014 de nieuwe hoofdsponsor van s.v. Grol.

Als club zijn we dan ook apetrots dat dit Grolse bedrijf zijn naam voor tenminste vijf jaar aan ons heeft verbonden. Die eer is geheel wederzijds, al kwam de vraag van het Grolbestuur voor de beide heren wel als een grote verrassing. “Een paar weken geleden hebben we voor het eerst gesproken”, vertelt Gerrit Pfeifer in zijn kantoor op industrieterrein Den Sliem, waar Heavy Machinery gevestigd is. “Voor het Marveldtoernooi. Toen hoorden we ook dat Univé er mee zou stoppen. Voor ons volslagen nieuw, daarom hebben wij er ook nooit zo over nagedacht.”

Maar na een aantal gesprekken, waarin met name het enthousiasme van Marco Frank en Tonnie Zieverink aanstekelijk werkte, was de deal beklonken. “Als je nog niet Grolminded was, dan werd je het wel van die twee”, lacht Pfeifer. Maar dat waren ze natuurlijk al lang. Gerrit speelt zelf in Grol 8 samen met Ralf, Kevin Stöteler en Nando Schutten. Bas Broshuis (Grol 6), Erik Frank (Grol 8), Bjorn te Brake (Grol 2 zaterdag), Adriaan Aagten (Grol 3 zaterdag) en Johan Houben maakt vanaf volgend seizoen weer deel uit van de 1e selectie. “Verhoudingsgewijs is er in Groenlo geen bedrijf dat meer spelende leden heeft bij de Grol dan wij”, meent Ralph Koehorst. “Zeventig procent van onze werknemers heeft een blauw-wit hart.”

People-management
De denkwijze van Pfeifer Heavy Machinery past perfect bij een voetbalclub als de s.v. Grol. Gerrit en Ralph werken volgens de filosofie dat je met een hecht team veel meer bergen verzet dan met een handjevol individuen. En dat hechte team is helemaal op hun conto te schrijven. Een fraai staaltje people-management. Ralph: “Wij geven mensen het vertrouwen, daarna verwachten we dat ze dat terugbetalen. Je ziet zoveel plekken waar het andersom gaat. Eerst jezelf maar eens bewijzen, dan krijg je het vertrouwen. Wij denken dat je juist door vertrouwen te geven, meer kunt eisen van je mensen. Dan is de intrinsieke motivatie veel en veel groter.

Dat geldt ook voor de gezamenlijke lunch. Elke dag rond twaalf uur staat er een lange tafel gedekt met de meeste luxe salades en vleeswaren. Niemand hoeft zijn eigen broodtrommeltje mee te nemen. “Een stukje gezelligheid dat ook weer bijdraagt aan de teamsfeer”, denkt Koehorst. “Zo is het toch ook met voetbal? Buiten het veld en in de kleedkamer ouwehoeren we met elkaar, maar binnen de lijnen geeft iedereen alles. Wat moet dat moet, op de werkvloer is dat niet anders. Maar die boog kan natuurlijk niet altijd gespannen zijn. En die wisselwerking tussen ontspanning en keihard werken, maakt van ons een goed draaiend team.”

Kika
Als sponsor van het Marveldtoernooi betrekt Pfeifer Heavy Machinery het goede doel Kika al jaren bij hun support. Dit is iets dat, mits Kika ermee akkoord gaat, zeker terug komt bij de s.v. Grol. Gerrit Pfeifer: “Het commerciële belang van het sponsorschap is voor ons niet zo groot hier, wij zitten heel veel in het buitenland. Dan is het toch ontzettend mooi als je er een goed doel als Kika aan kunt koppelen? Daarnaast is het ook nog eens actueel in een klein plaatsje als Groenlo. Hoeveel naasten zijn er hier de afgelopen tijd wel niet in aanraking gekomen met die vreselijke ziekte? En sinds je zelf kinderen hebt weet je precies wat het allerbelangrijkste is in het leven”, vervolgt hij. “Dat zijn zij en dat maakt je ontzettend kwetsbaar. De gezondheid van een kind is alles dat telt en dat willen wij ook graag uitdragen.”

De instroom in 2014 van Heavy Machinery als hoofdsponsor valt samen met de introductie van een nieuwe kledinglijn voor de gehele vereniging. Ook daar hebben de heren al over nagedacht. Pfeifer: “Zou toch geweldig zijn als we het Kika logo op de mouw gedrukt krijgen? Dat iedereen die tegen ons speelt ziet dat wij die betrokkenheid tonen. Ook bij de jeugdelftallen, dan maak je de Groljeugd meteen een stuk bewuster.” Koehorst: “Ik weet ook zeker dat het een bepaalde sympathie opwekt bij de tegenstander. Dat er toch iets minder agressie is. Dat ze die ene gemene tackle bij nader inzien toch maar achterwege laten. Dat is zeker een voordeel.”

Hoogtepunt
Ook het hoofdbestuur en de sponsorcommissie zijn in hun nopjes met de nieuwe hoofdsponsor. Samen zijn ze de laatste maanden intensief bezig geweest om een waardige opvolger voor Univé te vinden. “En we behouden een uitstekende hoofsponsor, want zowel Univé als Pfeifer Heavy Machinery vallen in deze categorie”, zegt voorzitter Hans Scheinck. “Wat ons zeer aansprak – en bewijs is van een modern bedrijf met een visie – is dat Pfeifer Heavy Machinery zich meer als partner van de s.v. Grol wil opstellen dan als hoofdsponsor. Dat het bedrijf het hoofdsponsorschap wil combineren met het ondersteunen van een goed doel laat zien dat ze ook aan maatschappelijk ondernemen willen doen, waar de s.v. Grol graag achter staat.”

“Uit de eerste reacties binnen de s.v. Grol hebben we al opgemaakt dat men het hoofdsponsorschap graag gunt aan dit jonge, internationaal werkend bedrijf, waarvan de directeur/eigenaar Gerrit Pfeifer een actief speler bij de s.v. Grol is. Ook dat is bijzonder en versterkt de band tussen bedrijf en vereniging. Een contract van vijf jaar is redelijk uniek in het amateurvoetbal en onderstreept dat we vertrouwen in elkaar hebben. En dat is altijd de beste basis voor een partnerschap. Kortom, de promotie van ons eerste elftal naar de 1e klasse en dit sponsorcontract zijn hoogtepunten in het afgelopen seizoen”, aldus de voorzitter.

Fijne samenwerking
Het zal dus even wennen worden, na het aankomend seizoen geen Univé meer op het wedstrijdshirt van Grol 1 of op het grote reclamebord tegenover de hoofdtribune. Namens de verzekeraar legt marketingadviseur Stephanie Brandt uit dat de focus nu op het Univé Oost fonds komt te liggen. Daarmee steunt Univé Oost meerdere goede doelen in het werkgebied, ieder jaar met een ander thema. Voor 2013 is dat bijvoorbeeld ‘natuur’. “Maar daarnaast vinden we dat het na twaalf jaar ook tijd is om de weg vrij te maken voor een andere sponsor”, zegt Brandt. “Daarom zijn we ook enorm blij voor de club dat er al zo snel een nieuwe is gevonden. Aan switchen van hoofsponsor kleeft in deze tijden toch een bepaald risico.”

Univé Oost kijkt terug op twaalf prettige jaren. “De samenwerking is altijd uitstekend geweest. We waren natuurlijk niet alleen hoofdsponsor, maar deden er ook nog tal van dingen bij, zoals tijdens het Marveldtoernooi. Ook tijdens dat evenement was het contact met het Grol bestuur fijn. Mede daarom zijn we nu nog aan het oriënteren op welke wijze we op de achtergrond toch nog betrokken kunnen blijven bij de vereniging s.v. Grol. Uiteraard willen wij tot slot Pfeifer Heavy Machinery van harte feliciteren met het nieuwe hoofdsponsorschap.”