Sfeer en gezelligheid kenmerken sponsoravond sv Grol

29-05-2013

Met gastsprekers Eric Gudde en Bas Nijhuis

Dat belangrijke aspecten als sfeer en gezelligheid ook terdege ingevuld kunnen worden door een tegelijkertijd uitgenodigd groot aantal mensen, werd afgelopen donderdagavond bewezen tijdens de jaarlijkse sponsoravond van de sportvereniging Grol. In de andermaal bijzonder chique ingerichte en aangeklede sporthal Den Elshof, waarin ruim vierhonderd belangstellenden bijeen waren, werd hiervan het bewijs geleverd. Want ook de zesde achtereenvolgende, door het bestuur van de Stichting Internationaal Marveldtoernooi in samenwerking met het bestuur van de s.v. Grol georganiseerde, gezamenlijke sponsoravond werd een groot succes.

Of zoals Eric Gudde, algemeen directeur van Feyenoord Rotterdam en één van de beide gastsprekers, het treffend verwoordde: “Reeds bij binnenkomst maakte deze sponsormeeting op mij een bewonderenswaardige indruk. Op de eerste plaats maak ik het zelden of nooit mee om op een sponsoravond zoveel belangstellenden tegelijkertijd te mogen toespreken. Tegelijkertijd werd ik hier direct geconfronteerd met een sfeertje, waarvan ik kan afleiden dat er binnen deze club een hoge mate van clubliefde, verenigingszin en saamhorigheid heerst. Geloof me, dit maak je in de Randstad en zeker bij ons in Rotterdam niet mee.”
De in 1954 in Schiedam geboren Eric Gudde werd in december 2007 algemeen directeur van Feyenoord. En over deze veelomvattende job in de Rotterdamse Kuip werd hij geïnterviewd door Frank Vijg. En ook tijdens dat interview stak de onder andere bij de Belastingdienst en de gemeente Rotterdam gewerkt hebbende Gudde zijn bewondering voor de voetbalclub Grol in het algemeen en de organisatie van het Internationaal Marveldtoernooi in het bijzonder niet onder stoelen of banken.

AANSTEKELIJKE BETROKKENHEID

“De aanstekelijke betrokkenheid, die ik hier bij alles en iedereen ervaar, kom je in het westen van dit land nergens tegen. Het is in mijn beleving onvoorstelbaar dat hier reeds 24 jaar achtereen een dergelijk kwalitatief hoogstaand jeugdtoernooi wordt georganiseerd, waar de professionaliteit vanaf spat. En dat nota bene verzorgd door alleen maar vrijwilligers!”
In zijn spreekbeurt ging Gudde uiteraard uitgebreid in op de huidige situatie bij de voetbalclub uit Rotterdam, waarbij organisatie, financiële situatie, sportieve prestaties en de komst van het nieuwe stadion de nodige aandacht kregen.
“Na mijn aantreden als algemeen directeur heb ik in eerste instantie gezorgd voor een gedegen organisatie, waarbij voor een ieder de club op plaats één moest komen en het eigen ego naar de achtergrond werd verwezen. Mijn insteek daarbij was om in een emotionele voetbalfamilie, die de naam Feyenoord draagt, en dat vanuit mijn vorige functies in de overheidssector, een goede structuur aan te brengen. Met betrekking tot de financiële situatie hopen wij de club, na één goede verkoop op korte termijn, in augustus a.s schuldenvrij te hebben gemaakt. Met betrekking tot de sportieve prestaties is de bouw van een nieuw stadion bittere noodzaak. Wij hebben nu de vierde of vijfde begroting in het Nederlandse betaalde voetbal. En dat zal aanzienlijk opgeschroefd moeten worden, willen wij zowel nationaal als internationaal op de prestatieladder kunnen stijgen.”

SCHEIDSRECHTER ALS ENTERTAINER

Na de pauze was het de beurt aan scheidsrechter betaald voetbal en tevens internationaal referee Bas Nijhuis. De 36-jarige in Enschede woonachtige Nijhuis maakte er met medewerking van aangever Bert van Losser, bekend van o.a. RTV Oost, weer een complete talkshow van. Aan de hand van tal van anekdotes, vergaard in binnen- en buitenland, liet FC Twente-fan Nijhuis zich gelden als een gedegen entertainer, die talrijke lachsalvo’s in de volle sporthal Den Elshof teweeg bracht. De dit jaar tevens voor de eerste keer als scheidsrechter bij het Internationaal Marveldtoernooi actieve Nijhuis, gaf overigens meerdere kanten van het mens zijn bloot. Dit onder andere toen hij verhaalde over het omvangrijke emotionele karakter van de door hem te leiden thuiswedstrijd van Vitesse, waarbij de overleden clubman Theo Bos op indrukwekkende wijze werd herdacht. En ook toen hij op aandringen van interviewer Van Losser niet verbloemde dat scheidsrechters met zijn eigen persoontje voorop bijzonder ijdel zijn.

Naast een professionele, door Grollenaar Jeroen Sprenkeler gemaakte presentatie van de 24e editie van het Internationaal Marveldtoernooi, werden de aanwezigen verwelkomd dan wel toegesproken door Ben Bomers en Hans Scheinck, respectievelijk voorzitters van de organisatie en de sportvereniging Grol.

Namens de Business Club van de s.v. Grol was het voorzitter Matthijs Roorda, die in de persoon van Martin Geessinck van Office Organisatiemiddelen BV de 100e donateur binnen de club verwelkomde. Daarnaast reikte de voorman van de BC s.v. Grol een drietal cheques uit. Te weten een donatie van 1.500 euro aan Ben Bomers ten behoeve van de viering van het 95-jarig bestaan van de s.v. Grol (in de maand september van dit jaar), een donatie van 1.500 euro aan de vrijwilligers Corry Migchielsen en Tonnie Theissen voor de opknapbeurt van de kleedkamers 1 en 2 onder de tribune en een donatie van 2.000 euro aan Dennis Pasman voor de aanschaf van nieuw trainingsmateriaal ten behoeve van de jeugdafdeling.