Grol 1 verschaft zich uitstekende positie voor volgende ronde

19-05-2013

Leones 1 - Grol 1  0 - 4

Zonder enig chauvinisme mag men rustig stellen dat de hoofdmacht van de s.v. Grol in een fraaie zetel zit naar de volgende ronde van deze na-competitie. In elk geval heeft het zich in een meer dan uistekende positie gemanoeuvreerd om het beoogde doel de bereiken. Het team wist met een grote collectieve en tomeloze inzet de Betuwse tegenstander te elimineren.

De wedstrijd op een goed bespeelbaar ogende grasmat was luttele seconden oud of het had bij voorbaat een andere wending gekregen. Vanaf de aftrap stuurde Gaétan Klaassen van Leones met een splijtende pass Senald Jukic de diepte in. De laatste echter strandde met een gerichte trap in de benedenhoek op een alert reagerende Grol goalie. Middels een hoekschop voorkwam Max de Vries een vroege en verrassende treffer. Het spel van Grol oogde aanvankelijk so wie so nerveus, je kon de spanning in de ploeg bespeuren. Aanvankelijk lieten de gastheren Grol het spel maken, men bleef keurig achterin hangen en loerde op de counter. Deze werd veelal in gezet door een sterk en dominant spelende Gaétan Klaassen. Hij ontpopte zich als de spelmaker binnen zijn team, hij was de speler die bij snel uitgevoerde counters met zijn passes aan de basis stond. Na ruim dertien minuten schoot Kees Hendriks vrij onverwacht op de paal, maar vriend en vijand en zeker de Grol goalie zag de bal weer het speelveld in stuiteren. Slechts zes minuten later kroop Grol andermaal door het oog van de naald. Matig anticiperen in de verdediging stelde het Michael Michels in staat na andermaal een schitterende aangegeven bal van Gaétan Klaassen de score te openen. Wouter Pillen kwam evenwel zijn gepasseerde doelman tegemoet door de bal voor de lijn weg te roeien.

In de 27e min kwam Grol toch nog vrij onverwacht op voorsprong. Binnen de beruchte lijnen beroerde Colin van Mourik de bal met de arm. De soms pietluttig fluitende Scheidsrechter Coppens, getuige van onnodig gegeven kaarten aan o.a. Wouter en Thomas, was zeer gedecideerd en wees naar de stip. Aanvoerder Lennard Walterbos wist met dit buitenkansje wel raad en tekende onberispelijk de 0-1 aan. Inmiddels werd Gaétan Klaassen op het middenveld meer aan banden gelegd door met name Mart Zieverink waardoor zijn passes uit de beginfase meer en meer achterwege bleven. Grol kreeg hierdoor meer grip op de wedstrijd hetgeen zich met een volgende treffer uitbetaalde. Lennard Walterbos stond aan de basis met een fraai breed gelegde bal. Hoewel hij hieruit in een goede schietpositie kwam lanceerde hij Mart Zieverink die vervolgens met een ziedend schot keeper Elgar Tip geen kans liet, 0-2. Enkele minuten later moest Simon Dibbets ten koste van een gele prent aan de noodrem trekken. Met deze ongeoorloofde actie voorkwam hij evenwel dat de thuisclub met een tegentreffer wellicht weer in de wedstrijd zouden komen. Met een keurige 0-2 op het scorebord werd er gerust, ofschoon dit zeker gezien vanuit de beginfase ook 2-0 had kunnen zijn.

Na de thee liet trainer Heutinck zijn ploeg meer verdedigend spelen. De gastheren moesten nu wel komen waardoor er meer ruimte op het speelveld kwam te liggen. Het hield overigens wel in dat de verdediging handen vol werk kreeg, hierbij gesteund door het terugverdedigen van de hele ploeg. Een uitmuntende steekpas van Michel Kamphuis stelde Sander Nijhoff in staat de kwaliteiten van de Leones keeper te beproeven. Attent reagerend verhinderde deze verdere schade voor zijn ploeg. Aan de overkant zag Bram Kooijmans zijn inzet vanuit een onoverzichtelijk situatie aan de voor hem verkeerde kant van de paal het doel voorbij gaan.
De na de rust ingebrachte spits Dennis de Koning torpedeerde hierna met fors inkomen bijna keeper de Vries. Gelukkig kon Max de wedstrijd hervatten na zijn contact met de als ‘breekijzer’ ingebrachte spits. Dat hij geen schade had overgehouden bewees hij met een sublieme reddingsactie op een harde inzet van Bram Kooijmans. Met een bijzonder fraai afstandschot a la Frank Lampard mikte Lennard Walterbos in de 71e min. op de lat boven keeper Elgar Tip. De terugspringende bal werd door invaller Jordy Oonk uiteindelijk langs een vertwijfelend graaiende keeper in het net gedeponeerd, 0-3. De gasten gaven nog een aantal keren gas, maar de Grol defensie hield uitstekend stand. Uit zo’n verdedigende actie peerde Wouter Pillen de bal linea recta richting Sander Nijhoff die vervolgens verdediger Floris Florussen van zich af schudde en beheerst de 0-4 aantekende. Met nog tien minuten op de klok speelde Grol de partij uit zonder nog een tegentreffer te moeten incasseren.

Op basis van collectieve inzet en de juiste tactiek verdiende het keihardwerkende team deze ruime overwinning. De return op Tweede Pinksterdag kan met een gerust hart tegemoet worden gezien al moet het waken voor onderschatting tegen een ongetwijfeld gelouterde en getergde tegenstander.

Morgen, maandag 20 mei, speelt Grol 1 thuis de returnwedstrijd tegen Leones 1. Aanvang 14.30 uur.

De tegenstander in een eventuele tweede en laatste ronde wordt de winnaar van SDOUC uit Ulft en Dieze West uit Zwolle. De eerste wedstrijd eindigde in 1 - 1. Op maandag speelt men om 14.00 uur in Zwolle.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

1e ronde nacompetitie

Wedstrijd:

Leones 1 - s.v. Grol 1

Scheidsrechter:

Dhr. P.G.J. Coppens

Eindstand:

0 - 4

Ruststand:

0 - 2

Scoreverloop:

27e min. 0-1, Lennard Walterbos, penalty
36e min. 0-2, Mart Zieverink
75e min. 0-3, Jordy Oonk
85e min, 0-4, Sander Nijhoff

Gele kaarten: Grol: Simon Dibbets, Thomas Porskamp en Wouter Pillen
Leones: geen

Opstelling Grol:

Doel: Max de Vries,
Achter: Thomas Porskamp, Simon Dibbets, Wouter Pillen en Michel Kamphuis (82e min. Bjorn Koldeweij),
Midden: Doné Emaus, Mart Zieverink en Lennard Walterbos,
Voor: Sander Nijhoff, Sil Brockötter (60e min. Jordy Oonk) en Bram Rhebergen.

Bijzonderheid: Leones nam periodetitel over van DVV, kampioen in de 2e klasse I