Grol wint in topper met 3 - 1 van Dieze West

30-03-2013

S.v. Grol 1 heeft goede zaken gedaan op een winterse paaszaterdag. De nummer twee van de ranglijst en naaste concurrent Dieze West 1 werd in Zwolle met 1 – 3 verslagen. S.v. Grol steeg daardoor zelf naar de tweede plaats in de 2e klasse J. De achterstand op Luctor et Emergo, dat met 3 – 1 won van ATC ’65, bedraagt slechts twee punten.

Dieze West, een ploeg met een groot aantal snelle en behendige voetballers, begon voortvarend en de Grolverdediging had er moeite mee. Een Dieze speler ging in de 16-meter van Grol ten val, maar scheidsrechter van Diepen liet terecht doorspelen. Na 9 minuten werd het toch 1 – 0 voor Dieze. Een snelle counter over links, na onnodig balverlies, werd na een voorzet behendig ingetikt. Rechterverdediger Thomas Porskamp speelde een lastige wedstrijd en had de handen meer dan vol aan zijn direkte tegenstander.

Foto's: Streekgids.nl

Maar zoals vaker dit seizoen herstelde Grol onder leiding van Lennard Walterbos zich goed. In de 17e minuut stuurde Lennard Bram Rhebergen op rechts weg. De voorzet van Bram werd vakkundig door Sander Nijhoff ingetikt: 1 – 1. Even later kreeg Sander een goede kans om Grol op voorsprong te zetten. Een perfecte pass van Lennard in de 16-meter kon echter niet voldoende snelheid gegeven worden. Dieze West was duidelijk van de kaart en reageerde zich gedurende de gehele wedstrijd af op de Grol spelers maar vooral ook op de leiding. Scheidsrechter van Diepen liet zich echter niet intimideren en stuurde na een half uur de assistent-scheidsrechter van Dieze West naar de kleedkamer, nadat hij een aantal opmerkingen had over de leiding.

Grol duwde door maar ging onzorgvuldig om met de diverse overtal situaties. De beslissende steekpass werd een aantal malen te laat gegeven waardoor er een buitenspelsituatie ontstond. Dieze West gaf zich natuurlijk niet gewonnen en aan het eind van de eerste helft zette men Grol behoorlijk onder druk. Dieze West was zeer sterk in het rondspelen van de bal en met de lange pass kon men het spel snel verleggen. Max de Vries redde Grol vlak voor rust voor een achterstand.

Na rust ging Grol door met aanvallen. De wederom zeer goed spelende Michel Kamphuis kwam over links op tot in de 16-meter. Een voorzet kwam echter niet aan bij een Grol speler en in tweede instantie belandde de bal in de handen bij de zeer sterke keeper van Dieze. Gelijk daarna kreeg Dieze een dot van een kans, maar Max liet zich niet verrassen. Dieze drong aan, maar Grol bleef positief voetballen en er in geloven. Dit werd na 20 minuten in de 2e helft beloond. Een bal werd op het middenveld opgevangen door Christian Pillen en meegegeven aan de opkomende en op volle snelheid liggende Lennard, die met de bal richting het doel van Dieze kon doorlopen en vervolgens professioneel de bal op zij schoof waardoor Sander Nijhoff de 1 – 2 kon maken. Een prachtige aanval.

Het publiek werd, ondanks de kou, goed vermaakt. Even later schoof Dieze een bal laag over de grond in de hoek. Max raakte met de vingertoppen de bal licht aan, waardoor de bal uiteindelijk op de paal belandde. Dieze ging achter 1 op 1 voetballen, alles of niets. Enkele spelers van Dieze slalomden af en toe knap door de Grol defensie heen, maar gelukkig kon elke keer de bal weer ternauwernood worden weg gewerkt. Ook ging bij een van die aanvallen een Dieze speler naar de grond. Wederom kon Grol opgelucht ademhalen toen de scheidsrechter niet naar de 11-meter wees. In de 87e minuut werd de genade klap uitgedeeld. Een aanval die op links begon bij Michel Kamphuis, werd vervolgens door Sander Nijhoff bij Sil Brockötter bezorgd, die de bal overtuigend langs de keeper van Dieze schoof: 1 – 3.

Dieze reageerde zich af door een gemene overtreding op Wouter Pillen. Deze werd mild bestraft met een gele kaart. Een opmerking richting de scheidsrechter bezorgde dezelfde speler echter ook zijn 2e gele kaart en moest er dus alsnog met rood af.
Na 100 minuten spelen konden de manschappen van trainer Jos Heutinck, en het aanwezige Grol-publiek, dan eindelijk de overwinning vieren. Een zeer mooie en goede overwinning, ondersteund met een groot aantal goede voetbal acties. Dit belooft wat voor de komende wedstrijden.

Op paasmaandag speelt Grol 1 om 14.30 uur thuis tegen KOSC 1 uit Ootmarsum. Zal Grol de tweede plaats kunnen vasthouden? Zou het gat van twee punten verkleind kunnen worden? KOSC, de nummer 14 van de ranglijst, is echter met een goede reeks bezig, dus het zal zeker geen gemakkelijke wedstrijd worden. Kom daarom allemaal op paasmaandag naar sportpark Den Elshof om Grol aan te moedigen.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

Dieze West 1 - s.v. Grol 1

Scheidsrechter:

H.G. van Diepen

Eindstand:

1 - 3

Ruststand:

1 - 1

Scoreverloop:

9e min. 1 - 0
17e min. 1 - 1 Sander Nijhoff
66e min. 1 - 2 Sander Nijhoff
87e min. 1 - 3 Sil Brockötter

Gele kaarten: Dieze West: 2x voor dezelfde speler en derhalve rood.

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries
achter: Thomas Porskamp, Tim Peters, Michel Kamphuis, Wouter Pillen,
midden: Lennard Walterbos, Donè Emaus, Christian Pillen (97e min. Bjorn Koldeweij),
voor: Bram Rhebergen (87e min, Bart Porskamp), Sil Brockötter, Sander Nijhoff.

Bijzonderheden:

Scheidsrechter van Diepen stuurt na 28 minuten de assistent-scheidsrechter van Dieze weg. Ondanks dat het paaszaterdag is, is de temperatuur kort bij het vriespunt en worden de spelers gehinderd door grote sneeuwvlokken.

Uitslagen 2e klasse J

Dieze West - s.v. Grol 1 - 3