Hard werkend Grol moet vechten voor een punt tegen Wijhe 92

17-03-2013

Wijhe ’92 – s.v. Grol 0-0

Het is alweer 5 jaar geleden dat de sv Grol en aanhang de verre reis naar Wijhe maakten voor de allereerste kennismaking met deze tegenstander in de tweede klasse. Deze wedstrijd staat bij velen nog in herinnering vanwege een gebeurtenis die de dag ervoor op het sportpark den Elshof plaatsvond en bij de wedstrijd tegen Wijhe onderwerp van gesprek was. Die zaterdag werd op den Elshof het leven gered van de keeper van DZSV 6 die in het veld tijdens de wedstrijd een hartaanval kreeg. Mede dankzij snel ingrijpen van de Grolhulpverleners met behulp van de door de Vrienden SV Grol geschonken AED (defibrillator) kon het leven gered worden van deze Dinxperlose voetballer. De wedstrijd in Wijhe destijds onder zeer slechte omstandigheden ging toen voor een sterker en kansen missend Grol ongelukkig met 1-0 verloren. (scheidsrechter was Jeroen Abbink Neede, nu betaald voetbal scheidsrechter). De thuiswedstrijd in die competitie won Grol met 4-1 (goals Erwin van de Wolfhaar en Sander Nijhoff ieder 2x).

Bij de hernieuwde kennismaking met Wijhe seizoen 2012-2013 won Grol thuis gelukkig en nipt met 1-0 door een penalty (Wouter Pillen) gegeven door de vrouwelijke topscheidsrechter Fijke Hoogendijk uit Enschede. Grol kwam de winterstop goed door met een nuttige 2-1 uit overwinning bij Victoria ‘28. Ook was Grol in de beker verrassend doorgedrongen tot de laatste 16. In de wedstrijd van afgelopen dinsdagavond tegen zaterdaghoofdklasser DVS’33 uit Ermelo werd duidelijk het verschil in niveau gemaakt. De fris en vlot combinerende Ermeloers lieten niets heel van de mogelijke verwachtingen bij sv Grol. Met maar liefst 7-3 werd Grol aan de zegekar gebonden. In deze wedstrijd werd duidelijk dat slordig en onnodig balverlies door dit kaliber tegenstanders onherroepelijk wordt afgestraft. Toch speelde Grol verdienstelijk mee en scoorde mooie goals en creeerde zelf ook kansen. Deze wedstrijd was een goed leerproces voor de zeer jeugdige Grol selectie.

Foto's: Streekgids.nl

Voorafgaand aan de wedstrijd Wijhe-uit werd een minuut stilte in acht genomen vanwege de herdenking van het overlijden van Laurens te Veluwe, oud eerste elftal speler en actief sv Grol-lid. Tegen Wijhe, nu voorzien van een prachtig kunstgrasveld, kwam Grol voortvarend uit de startblokken met flitsend en verzorgd voetbal. Reeds in de eerste fase van de wedstrijd had Grol al een beslissing moeten forceren. Een goede aanval bracht de bal hoog in de zestien en Christiaan Pillen kopte tot ontzetting van de Grol aanhang keihard onderkant lat. Kort daarna soleerde Lennard Walterbos op onnavolgbare wijze door de Wijhe defensie maar op het beslissende moment overzag hij Sander Nijhoff die klaar stond om te scoren. Grol was erg dreigend in de beginfase. Plotseling bij een tegenaanval stond een Wijhe spits alleen voor keeper Max de Vries, maar deze hield het hoofd koel om de op dat moment niet verdiende voorsprong van Wijhe te voorkomen. Aan het slot van de eerste helft herpakte Wijhe zich en kwam enkele malen dreigend voor Max de Vries, maar deze stond zijn mannetje en keepte een prima wedstrijd.

Een compliment moet gemaakt worden aan het adres van scheidsrechter Harmelink, die zij het een beetje pietluttig maar duidelijk in zijn beslissingen over de gehele wedstrijd een goede indruk achterliet. Hierdoor was ook bij de spelers een goede sfeer over en weer te bespeuren.

Na de rust tapte Wijhe uit een ander vaatje en zette meer druk op de Grol achterhoede, die met Max de Vries aan het hoofd niet erg veel weg gaf. Bij een scrimmage voor het doel van Wijhe wisten de diverse Grol voorwaardsen niet doeltreffend in te schieten. Ook een zeer goed genomen vrije schop van Lennard Walterbos was net niet doeltreffend genoeg. Een goede actie van Michel Kamphuis vanaf de zijlijn werd te elfder ure door de Wijhe defensie in de kiem gesmoord door een corner te forceren. Verder miste een goede kans voor de hardwerkende Sil Brockotter maar net zijn uitwerking. Omdat Grol geen verdere vuist kon maken rook Wijhe de kans om thuis nog iets meer dan een gelijkspel te halen en ging volop in de aanval. Bij een kans voor open doel redde Grol keeper de Vries die alle zeilen moest bijzetten om erger te voorkomen. Een kwartier voor het einde wisselde trainer Jos Heutinck Bart Porskamp voor Lennard Walterbos en Simon Dibbets voor Björn Koldeweij. Beide invallers kweten zich goed van hun taak door de aanstormende Wijhe voowaardsen goed te bespelen. Na een knap schot van Michel Kamphuis kon de Grol aanhang gerust ademhalen toen de schreeuw van de Wijhe spelers en aanhang om een penalty door scheidsrecher Harmelink resoluut werd weggewoven. Zo eindigde deze partij in 0-0. Op zich voor Grol een goed resultaat al zal men zich achter de oren krabben indien spelers en staf het eerste deel van de wedstrijd nog eens goed analyseren.

Donderdag a.s. om 20.00 uur is de inhaalwedstrijd tegen Tubantia in Hengelo door de KNVB vastgesteld en a.s. zondag speelt Grol thuis (14.30 uur) tegen streekgenoot WVC die in Winterswijk met 3-2 werd verslagen en Grol de eerste periodetitel opleverde. In dat weekend wordt ook de traditionele Fancy Fair van de VSVG gehouden.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 15
Wedstrijd: Wijhe '92 1 - s.v. Grol 1
Scheidsrechter: G. A. Harmelink
Eindstand: 0 - 0
Ruststand: 0 - 0
Scoreverloop:

n.v.t.

Gele kaarten: n.v.t.
Opstelling Grol:

Max de Vries, Thomas Porskamp, Tim Peters, Wouter Pillen, Michel Kamphuis,
Björn Koldeweij (Simon Dibbets), Sil Brockotter, Christian Pillen, Sander Nijhoff, Lennard Walterbos (Bart Porskamp) en Bram Rhebergen

Bijzonderheden:

Voor de wedstrijd een minuut stilte ter herdenking aan overlijden van Laurens te Veluwe, oud-speler Grol 1.

Uitslagen 2e klasse J

Wijhe '92 - s.v. Grol 0 - 0