Vrijwilligersverzekering

04-03-2013

Hierbij ter informatie nog eens aandacht voor de vrijwilligersverzekering zoals die door de gemeente Oost Gelre is afgesloten voor alle vrijwilligers binnen de gemeente en dus ook voor de vrijwilligers van de s.v. Grol. Hiermee worden de risico’s van vrijwilligerswerk zo goed mogelijk afgedekt. De gemeente wil hiermee het maatschappelijk belang van het goede vrijwilligerswerk benadrukken en de participatie van vrijwilligers stimuleren. Alle vrijwilligers zijn dus via deze verzekering goed verzekerd.

Het verzekeringspakket bestaat uit:

• Ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering voor Vrijwilligers
voorbeeld: Vrijwilliger helpt met het schilderen van het clubhuis en valt van de trap

• Aansprakelijkheidsverzekering voor Vrijwilligers
voorbeeld: Vrijwilliger stoot dure vaas om tijdens collecteren.

• Aansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen
voorbeeld: Vrijwilligersorganisatie wordt aangesproken omdat een vrijwilliger schade heeft toegebracht aan derden.

• Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering voor Vrijwilligers
voorbeeld: Vrijwilliger Wim zit als voorzitter in het bestuur van de hockeyvereniging. Penningmeester Bert gaat over tot de aankoop van een kunstgrasveld. Achteraf blijkt dat de aankoop niet kan worden gefinancierd, doordat de penningmeester de administratie niet op orde heeft. De leverancier van het kunstgrasveld stelt vervolgens ieder bestuurslid (dus ook Wim) in het privévermogen aansprakelijk voor de geleden schade.

• Verkeersaansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen
voorbeeld: Vrijwilliger Ingrid bezorgt voor de lokale ouderenstichting maaltijden aan huis. Dit doet ze met haar eigen auto. Tijdens het bezorgen van een warme maaltijd bij een oudere dame botst ze met haar auto tegen een paal. De auto blijkt zwaar beschadigd.

• Rechtsbijstandsverzekering voor Vrijwilligers
voorbeeld: Dekking van de kosten van externe deskundigen, bijvoorbeeld advocaatkosten

Eenvoudig, gemakkelijk en zonder registratie

Het verzekeringspakket biedt een zeer ruime dekking. Een bijkomend voordeel is dat er geen administratie of registratie van de vrijwilligers nodig is. Dus iedere vrijwilliger, actief in de gemeente of actief voor een organisatie uit de gemeente (bijvoorbeeld de voetbalvader die meegaat met een uitwedstrijd van zijn kind) is verzekerd! Dus ook eenmalige activiteiten, zoals de vrijwilliger die helpt bij de jaarlijkse Sinterklaasintocht is verzekerd.

Meer informatie over verzekeringen vind je in het menu onder Over s.v. Grol / Algemeen: verzekeringen