Grol 1 wint moeizaam met 2 - 1 van Victoria 28

03-03-2013

Na de duidelijke 5 – 3 overwinning in de 4e ronde van de beker tegen Hulzense Boys uit Nijverdal reisde Grol 1 met veel zelfvertrouwen af naar Victoria ’28 te Enschede.

De goede lijn van de laatste weken werd doorgetrokken en in de eerste helft van de wedstrijd had Grol een duidelijk overwicht. Grol creëerde zeer veel kansen. Al in de eerste minuut had Sil Brockötter de mogelijkheid om de score te openen, maar strandde op de keeper.

Foto's: Marcel Houwer Streekgids.nl

Lennard Walterbos, die bezig is om een zeer belangrijke speler voor Grol 1 te worden, kreeg de tweede mogelijkheid. Een vrije trap werd slim door hem opgezet en met een kaatsbal speelde hij zichzelf weer vrij. De bal ging echter net voor langs. Even later wist de keeper van Victoria een schot van Sander Nijhoff uit het doel te houden.

Het was pas na 20 minuten dat Victoria een schot kon lossen op het doel van Grol. Dit werd beantwoord door een kopbal van Sil Brockötter, na een mooie voorzet van Michel Kamphuis, die net overging. Michel speelde een zeer goede wedstrijd en had, naast zijn verdedigende taken, een belangrijke bijdrage in diverse aanvallen. Eigenlijk speelde de gehele verdediging van Grol een goede wedstrijd. Wouter Pillen was in de opbouw een belangrijke speler en Tim Peters was zijn direkte tegenstander duidelijk de baas. Thomas Porskamp had het wat lastiger tegen de behendige linksbuiten van Victoria maar wist toch overeind te blijven en kon zich zelfs soms ook met de aanval bemoeien. Halverwege de eerste helft werd een vrije bal van Lennard van circa 20 meter door de Victoria keeper over de goal getikt. Enkele minuten later werd wederom een schot van Sander Nijhoff gepareerd. Grol dringt aan, maar weet echter niet te scoren. Victoria krijgt na een half uur een uitgelezen kans om te scoren, maar Max de Vries wist het schot links onder in de hoek bekwaam te redden. Vlak voor rust kreeg Sander Nijhoff nog een goede kans om Grol op voorsprong te zetten, maar de bal ging in tweede instantie net over het doel. Een eerste helft waarin goed gevoetbald werd en diverse mogelijkheden gecreëerd werden, maar desondanks ging Grol 1 met maar 0 – 0 de rust in.

De tweede helft gaf een compleet ander beeld. Grol speelde zeer rommelig en had zeer veel balverlies. Van het verzorgde spel zoals tegen Hulzense Boys werd getoond als ook in de eerste helft van deze wedstrijd was niets terug te zien. Vlak na rust kwam Grol goed weg toen een schot van Victoria van 18 meter op de lat belandde. De rebound kon net gekeerd worden. Grol bleef er echter in geloven en na de balverovering en een prachtige voorzet van de goedspelende Michel Kamphuis, werd een terugspeelbal van Christian Pillen effectief afgerond door Bart Porskamp: 0 – 1. Het spel golfde daarna snel op neer. Een bal van Victoria werd door Grol ternauwernood van de lijn gehaald en even later had Sil Brockötter de tweede treffer op de schoen, na een mooie voorzet van Tim Peters, maar raakte de bal niet goed. De laatste 20 minuten waren voor Victoria, maar Grol liet zien dat het dit seizoen zich niet makkelijk gewonnen geeft, want het was, desondanks aandringen van Victoria, in de 83e minuut Christian Pillen die Grol op een 0 – 2 voorsprong zette, nadat na een misverstand de verdediger van Victoria met een kopbal de bal over zijn eigen doelman heen werkte. Bjorn Koldeweij, die net in het veld gekomen was was zeer attent en bracht Christian in stelling.

Het leek er op dat Grol de wedstrijd beslist had, maar even later maakte Victoria, na onnodig balverlies door Grol en slap ingrijpen van de verdediging, van dichtbij 1 – 2. In blessuretijd kwam Grol nog zeer goed weg toen een schot van Victoria via de onderkant van de lat net voor de lijn het veld weer instuitte. De laatste minuten waren rommelig en spannend en werden gekenmerkt door een hoop irritatie bij Victoria. Scheidsrechter Veltmaat uit Apeldoorn deelde in totaal 7 gele kaarten uit, waarvan 5 in blessuretijd van de wedstrijd.

Grol behaalde, op basis van de eerste helft een terechte, maar gezien het spel van de tweede helft een moeizame en zeer belangrijke 1 – 2 overwinning. Grol 1 behoudt hiermee de aansluiting bij de koplopers in de 2e klasse J.

Op zondag 9 maart a.s. speelt men thuis tegen ATC ’65. Uit in Hengelo leed men de eerste nederlaag van het seizoen en ging men met maar liefst 5 – 1 ten onder. Grol 1 heeft dus nog wat recht te zetten.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 14
Wedstrijd: Victoria '28 1 - s.v. Grol 1
Scheidsrechter: R. Veltmaat uit Apeldoorn
Eindstand: 1 - 2
Ruststand: 0 - 0
Scoreverloop:

51e min. 0 - 1 Bart Porskamp
83e min. 0 - 2 Christian Pillen
87e min. 1 - 2

Gele kaarten: Grol: Bjorn Koldeweij
Victoria '28: 6x geel (waarvan 1 speler 2x geel en dus rood)
Opstelling Grol:

Doel: Max de Vries
Achter: Thomas Porskamp, Tim Peters, Wouter Pillen, Michel Kamphuis
Midden: Doné Emaus Christian Pillen, Lennard Walterbos (aanvoerder)
Voor: Sander Nijhoff, Bart Porskamp (66e min. Mart Zieverink), Sil Brockötter (75e min. Bram Huls, 82e min. Bjorn Koldeweij)

Bijzonderheden:

Bram Huls valt in de 75e minuut in, maar moet na 4 minuten met een knieblessure het veld al weer verlaten.
In de 83e minuut wordt de wedstrijdbal lek geschoten na een keihard schot op een reclamebord.
Scheidsrechter Veltmaat deelt in blessuretijd nog 5 gele kaarten uit.

Uitslagen 2e klasse J

ATC '65 - Wijhe '92 2 - 1