Luctor et Emergo versus sv Grol 1 - 0

Topduel tweede klasse J
Luctor et Emergo versus s.v. Grol 1-0

Luctor et Emergo
Grol worstelt, maar komt niet boven

De winterstop is weer voorbij en er kon worden begonnen aan de “ruckrunde” in de spannende tweede klasse J, waar Grol in de eerste twaalf wedstrijden enigszins buiten verwachting een goed resultaat heeft neergezet. De spelers, staf en supporters van beide ploegen zijn benieuwd hoe de selecties hebben overwinterd en om nu te zien of de ploegen gerijpt zijn, zelfde niveau hebben gehouden of iets teruggezakt zijn.

De selectie van Luctor heeft zoals vele betaalde verenigingen alsook enkele amateurverenigingen in stijl overwinterd in het Turkse Belek. Voor de derde achtereenvolgende keer gingen de Almeloërs onder leiding van trainer Rene Woesthuis op trainingskamp naar de Turkse zon. Luctor misstond niet tussen de eredivisieploegen van Heracles, VVV en PEC Zwolle.

Dit in tegenstelling tot s.v. Grol dat veroordeeld was tot het trainen in winterse omstandigheden en het spelen van oefenwedstrijden op kunstgras. Men speelde tegen o.a. Silvolde, DVC, Varsseveld, AZSV en Excelsior 2. De uitslagen van deze wedstrijden waren wisselend maar overwegend positief. Al met al heeft trainer Jos Heutinck een goede blik gekregen hoe de ploeg er voor staat.

Even terug naar de wedstrijd tegen Luctor in het begin van de competitie in Groenlo. De derde wedstrijd in de voor Grol nieuwe tweede klasse-omgeving was er een om niet snel te vergeten. De spannende wedstrijd eindigde in 3-1 terwijl het ook gezien het spelbeeld maar zo 1-2 had kunnen worden. Grol trok echter aan het langste eind middels een messcherpe laatste drie minuten, tot ontzetting van de Almelose aanhang. De Grol-reactie was destijds behoorlijk euforisch.

Nu, februari 2013, heeft Luctor de leiding op twee punten gevolgd door Dieze West en s.v. Grol. Op voorhand voldoende argumenten voor een lekkere pot voetbal. Grol moest met een gehavend elftal aantreden vanwege de blessures van o.a. Mark Peters, Michel Kamphuis en Thomas Porskamp.

Nieuw was de bezetting van de Grolse bank. Grol-icoon Tom Kaak was aan het eind van het vorig seizoen gestopt met zijn indrukwekkende carriere met de belofte sv Grol als niet- spelend lid ten dienste te zijn. Thans is hij assistent-trainer en hoopt de ploeg en de selectie met zijn ervaring bij te staan. “ Ik heb zin in deze nieuwe uitdaging. Met mijn ervaringen van de afgelopen jaren hoop ik samen met de trainer en verdere staf een steentje bij te dragen in de ontwikkeling van deze hongerige maar jeugdige voetbaltalenten” aldus Tom Kaak vlak voor de wedstrijd.

Kaak was nog maar net gaan zitten toen Luctor al flitsend uit de startblokken kwam en de snelle rechtbuiten al in de eerste de beste aanval op de paal schoot. Dit had een signaal moeten zijn voor s.v. Grol maar de ene op de andere aanval van Luctor, zelfs spelend met tegenwind, kwam op het doel van Max de Vries af die alle zeilen moest bijzetten om een vroege voorsprong van de koploper te voorkomen. Grol stelde daar slechts een goed schot van Lennard Walterbos tegenover maar dat was te weinig om een fris en technisch spelend Luctor pijn te doen. Die pijn ondervond Grol wel toen uit een prachtige aanvalscombinatie spits van Tellingen (36e minuut) op kundige wijze de verdiende 1-0 aantekende. Kort daarvoor waren er enkele doelrijpe kansen niet benut. Het bleef bij de 1-0 stand en de weinige toeschouwers bij dit topduel zochten de warme kantine op.

Na de rust probeerde Grol uit een ander vaatje te tappen hetgeen goed lukte al leverde het geen echte doelrijpe kansen op. Het spel golfde over en weer en Luctor had legio kansen om de voorsprong uit te breiden. Een prima keepende Max de Vries stond echter geen Almelose treffer meer toe. De in de rust ingevallen zeer jeugdige Sil Brockötter (zoon van oud s.v. Grol speler en jeugdcoördinator Freddy) verving de aangeslagen Mart Zieverink. Bij zijn eerste actie om doeltreffend te zijn werd hij op het laatste moment nog geblokt door een Luctor speler. Toen Luctor weigerde de trekker over te halen wisselde Grol trainer Jos Heutinck Simon Dibbets voor Doné Emaus en later in de wedstrijd nog Teun Pasman voor Bram Rhebergen. Op dat moment speelden in het team van Grol vijf potentiele A-spelers. Dus met de toekomst zit het wel goed. Zelfs met Björn Koldeweij in de aanval lukte het Grol niet om nog een punt te stelen op het sfeerloze, winderige en koude sportpark de Horst (met weliswaar goed bespeelbaar gras-hoofdveld en zonder tribune).

Een hoofdrolletje was na de rust nog weggelegd voor de goed leidende senior-scheidsrechter Gradus Eenink (voorzitter sv Wolfersveen) die, naar het zich liet aanzien een sanitaire stop moest maken, maar slechts zijn kapotte scheidsrechtersfluit moest wisselen.

Luctor trok de verdiende overwinning met nog veel moeite naar zich toe en maakte zich in de stand verder los van s.v. Grol. De beloofde topwedstrijd in twee J bleef echter uit. Grol stond met lege handen, worstelde wel maar kwam niet boven ! De toon voor het verdere verloop van de competitie is weer gezet.

De eerstvolgende wedstrijd staat op het programma : Grol 1 tegen KOSC Ootmarsum. Deze wedstrijd wordt gehouden op 17 februari a.s. op den Elshof en begint om 14.30 uur.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 13
Wedstrijd: Luctor et Emergo 1 - s.v. Grol 1
Scheidsrechter: G. Eenink