Vincent te Brake winnaar Nieuwjaarsloop 2013

06-01-2013

Voorzitter Hans Scheinck: ‘Het gaat goed met de s.v. Grol!’

“Het gaat goed met de s.v. Grol. Dat mogen we met ons allen gerust hardop zeggen. We hebben weliswaar nog steeds veel wensen en ambities, maar we hebben tegelijkertijd de zaken goed voor elkaar. Blij zijn we met het gegeven dat er aan ons reeds uitgebreide voetbalpakket nog eens drie nieuwe categorieën zijn toegevoegd, te weten G-voetbal, 45+ voetbal en Peutervoetbal. Andermaal het bewijs dat voetbal van en voor ons allemaal is. En dat zeker bij onze vereniging: de s.v. Grol.” Enkele willekeurige, maar desalniettemin belangrijke citaten uit de gebruikelijke toespraak van Grolvoorzitter Hans Scheinck tijdens de afgelopen zondag gehouden Nieuwjaarsreceptie na afloop van de 32e editie van de Nieuwjaarsloop.

Ondanks de aantekening dat deze keer niet preses Hans Scheinck zelf, maar waarnemend voorzitter Marco Frank de toespraak voorlas, mag niet anders dan de conclusie worden getrokken dat de Grolvoorzitter zichzelf en de vereniging s.v. Grol in het bijzonder gelukkig prijst met de omstandigheid dat er nog steeds veel vrijwilligers klaar staan om het vele ‘Grol’werk op te knappen.

Vice-voorzitter Marco Frank

Wat was namelijk het geval? Grolvoorzitter Hans Scheinck kwam als deelnemer aan de Nieuwjaarsloop ongelukkig ten val en moest worden vervoerd naar de huisartsenpost in Winterswijk om te worden behandeld. Het was om die reden dat waarnemer Marco Frank namens de Grolvoorzitter het volgende liet weten aan alle aanwezigen in het bomvolle Sportcafé op het sportpark Den Elshof:

“Niet alleen is er een grote mate van bereidheid, ook werkt iedereen er aan mee dat alles zo gestructureerd mogelijk gebeurt. Dit alles is ook nodig, zeker wanneer je bedenkt dat we samen zo’n slordige 35 speerpunten hebben bepaald, die te maken hebben met de Accommodatie, het Technisch Beleid, het Vrijwilligersbeleid, de Communicatie, het Sponsorbeleid, de Financiën en de Verenigingszaken. We blijven ons telkens vernieuwen, of het nu om de accommodatie gaat, het aanstellen van vertrouwenspersonen, het benoemen van vrouwen in bestuurlijke posities, het installeren van digitale informatieborden op het sportpark, de oprichting van een nieuwe parkdienst, het nog meer aandacht geven aan de keepers opleiding of het zoeken van een vorm van samenwerking met de plaatselijke zustervereniging s.v. Grolse Boys. We blijven vooruit kijken en kunnen dat als s.v. Grol met optimisme en vertrouwen doen. We worden als bestuur jeugd, bestuur senioren en hoofdbestuur daarin ondersteund door tal van geledingen binnen de vereniging.”

Ook besteedde bestuurslid Marco Frank namens de Grolvoorzitter aandacht aan een tweetal excessen in het Nederlandse amateurvoetbal in het afgelopen jaar, waarbij twee voetballiefhebbers om het leven kwamen. “We zijn als voetbalvereniging ernstig geschrokken van deze dramatische voorvallen. Ongelooflijk voor ons, en ook een signaal aan onze bestuurders, trainers en leiders om extra waakzaam te zijn. Dit is toch het allerlaatste wat je als vereniging wilt meemaken. Onze verenigingsscheidsrechters hebben dit signaal reeds opgepakt. Gele kaarten worden na de wedstrijd lang niet altijd meer weggepraat en rode kaarten worden doorgegeven aan de KNVB. Ook van spelers van de s.v. Grol. Zo hoort het, wie niet sportief wil spelen, moet er maar eens een paar weken in de dug-out over nadenken.”

En dit jaar was het niet wederom Christian Pillen, speler van Grol 1, die in het volle en gezellige Sportcafé op het sportpark Den Elshof als winnaar van de Nieuwjaarsloop van de s.v. Grol de Ferry Froeling-wisseltrofee in ontvangst mocht nemen. De eigenlijk al tot Koning van in eerste instantie de jaarlijkse Snertloop en nu de jaarlijkse Nieuwjaarsloop gebombardeerde Pillen moest deze keer en dat na acht overwinningen op rij genoegen nemen met een vierde plek in de eindrangschikking. Triomfantelijk winnaar werd dit jaar Vincent te Brake, nota bene lid van Grolse Boys, die zich enkele dagen vóór de Nieuwjaarsloop had aangemeld als lid van de s.v. Grol.

Vincent te Brake

Na winnaar Vincent te Brake, die de 10 kilometer wist te voltooien in een tijd van 35 minuten en 10 seconden, eindigde Omar Asad op de tweede plaats en ging de derde plaats in de eindrangschikking naar Nick Assinck. Zondagmorgen werden onder de voor de tijd van het jaar extreem goede weersomstandigheden de in totaal 233 deelnemers aan de Nieuwjaarsloop weggeschoten voor deelname aan zowel de korte afstand (3,5 kilometer) als de lange afstand (10 kilometer) door de landelijke contreien van Zwolle. Ter vergelijking: in 2010 namen er 256 lopers deel, in 2011 243 lopers en in 2012 245 lopers. Het record stamt uit 2009 toen er 289 enthousiastelingen van jong tot oud aan de start verschenen.

De top 3 van de Nieuwjaarsloop 2013 met in het midden winnaar Vincent te Brake, links Omar Asad (2e) en rechts Nick Assinck (3e).

Start korte afstand

Start lange afstand