Hoofdklasser maatje te groot

25-10-2010

Scheidsrechter: Dhr.R.P.B.M. Wegman uit Enschede.
Eindstand: 1-4
Ruststand: 0-1
Scoreverloop: 24e min. 0-1, Waldo Rhebergen, 50e min.0-2, Stef Ottink, 52e min. 0-3, Nick Hoekstra, 56e min. 0-4, Nino Beukert, 57e min. 1-4, Kevin Stöteler.
Gele kaarten: Kai Ordelmans, HSC’21
Rode kaarten: n.v.t.
Afwezig bij Grol: Frank Oosterholt en Bas Stortelers (blessures),
Pupillen van de week: Teun Reijerink en Mike Kempers, beide uit Grol F5.
Sponsor wedstrijdbal: Supportersclub S.V.Grol

Opstelling:
Doel: Dennis Dibbets
Achter: Wouter Scharenborg, Robin Schuurmans (37e min. Chris Schlattmann),Tim Hubers, Wouter Pillen,
Midden: Lennard Walterbos, Bjorn Koldeweij, Simon Dibbets,
Voor: Sander Nijhoff, Tom Kaak (23e min. Michel Kamphuis), Kevin Stöteler.

Bijzonderheden: i.v.m. de Slag om Grolle, wedstrijd naar zaterdagavond verplaatst.

Dat Frederik Hendrik met zijn troepen wederom deze editie van de Slag om Grolle zou gaan winnen, stond bij voorbaat al vast. Anders dan bijvoorbeeld voor veldheer Henry Golstein die met zijn keurkorps in HSC’21 een geduchte tegenstander vond om het pleit te beslechten. In een alles of niets spel, zo gaat dat nu eenmaal in de bekerronde, om zijn manschappen optimaal te motiveren en een juiste tactiek te bepalen in de confrontatie met deze opponent uit de hoofdklasse. Een vergelijking tussen David en Goliath, gelet de krachtsverhoudingen, loopt hier wellicht niet geheel mank. En die vermoedens bleken in de wedstrijd geheel juist. Het waren de gasten die de toon aangaven en Grol direct terugdrongen op eigen helft. Een plek waar het team grotendeels bivakkeerde in de eerste vijf en veertig minuten. Door een surplus aan techniek, balvaardigheid en handelingssnelheid, toonde de huidige koploper in de hoofdklasse C aan dat zij maar een doel voor ogen hadden. En dat doel kwam in het verloop van het duel nauwelijks in gevaar.

Diverse spelers van de gasten werden in scoringsrijpe stelling gebracht en het mocht een wonder heten dat de stand bij het rustsignaal slechts 0-1 was. Deze treffer kwam op naam van Waldo Rhebergen, die na een subliem uitgespeelde combinatie oog in oog stond met Dennis Dibbets. De op zijn verkeerde been staande keeper had in de lange hoek het nakijken. Even later raakte Dennis geblesseerd bij een actie met de doorglijdende Hielke Penterman. Gelukkig kon hij, aanvankelijk de pijn verbijtend, de wedstrijd vervolgen. Vlak voor de thee toonde de uitstekend op dreef zijnde Grolgoalie zijn klasse door inzetten van resp. Sven Weustink en Hielke Penterman magistraal te pareren. Na de hervatting stelde HSC’21 snel orde op zaken. Daar waar zij in het eerste bedrijf nogal slordig met de kansen omsprongen, wisten zij nu in amper zes minuten driemaal een bres in de Grol verdedigings muur te slaan. Stef Ottink scoorde na een flitsende snelle uitbrak in de 50e min. de 0-2. Omdat twee minuten later in de Groldefensie binnen de zestien de noodrem gehanteerd werd, mocht Nick Hoekstra vanaf de stip aanleggen. Deze kans werd door hem feillos benut, 0-3. Nadat Bart de Jong in vrije positie en met een zee van ruimte kans zag om de bal hoog over het doel te schieten, was Nino Beukert zestig tellen later, in de 56e min. beter op dreef door met een schitterende uithaal fraai in de rechterbovenhoek keeper Dibbets kansloos te laten en de 0-4 aan te tekenen. Nauwelijks een minuut later wist Kevin Stöteler de stand ietwat dragelijker te maken door enige onachtzaamheid in de HSC’21 verdediging koelbloedig af te straffen, 1-4. Vanaf dat ogenblik gooide Grol enige schroom van zich af, door meer en meer uit haar verdedigende stelling te kruipen. Hierbij geholpen door de gasten die begrijpelijk wat gas terug namen omdat de koers voor hen gelopen leek.

O.a. Bjorn Koldeweij en Kevin Stöteler kregen een paar mogelijkheden, maar waren in de afwerking niet succesvol om de stand enigszins op te vrolijken. Kort voor tijd kwam Sander Nijhoff op een voorzet van Simon Dibbets een teenlengte tekort om de bal in te kunnen tikken. Ook hij kon niet verhinderen dat de soevereine gasten verder bekeren.
Grol kan terug zien op een nuttige “oefenpot” met de wedstrijd van a.s. zondag in en tegen SC Bemmel in het vooruitzicht.