Bierbrouwer Grolsch presenteert bijzonder glas

29-04-2010

De zondag 2 mei a.s. te spelen voetbalderby tussen Longa ’30 en Grol leeft enorm en dat zowel in Lichtenvoorde als in Groenlo. Onder aanvoering van beide supportersclubs worden de nodige voorbereidingen getroffen om er een groot voetbalfeest van te maken. De één na laatste competitiewedstrijd in het seizoen 2009-2010 wordt zondagmiddag gespeeld op het sportcomplex van Longa ’30 en begint om 14.30 uur en dus niet om 14.00 uur! Bij de laatste twee competitiewedstrijden in het district Oost van de KNVB moeten namelijk overal tegelijkertijd worden afgetrapt.

Om alvast in de sfeer te komen van deze onvervalste voetbalkraker werd er afgelopen woensdagavond in de Grolsch Bierbrouwerij in Boekelo een voorproefje genomen. Daar werd aan delegaties van beide voetbalverenigingen een speciaal gemaakt bierglas overhandigd met daarop het logo van zowel de Lichtenvoordse als de Groenlose voetbalclub. De eerste twee exemplaren werden in ontvangst genomen door de beide voorzitters: Marcel Eekelder van Longa ’30 en Theo Huijskes van Grol.

Het is de pas opgerichte Supportersclub van Longa ’30, die het initiatief nam tot het in omloop brengen van het speciale glas: een collectors item, waar niet alleen de fans van beide clubs, maar ook andere belangstellenden en dan met name verzamelaars op zitten te azen. Het initiatief van de Lichtenvoordse Supportersclub werd direct opgepakt door de bekende bierbrouwer Grolsch. Het resultaat is een prachtig glas met daarop naast de beide logo’s de tekst: ‘S.V. Longa ’30 - S.V. Grol: dé derby van het Oosten!’

In het bijzijn van bestuursdelegaties van beide voetbalclubs en natuurlijk een vertegenwoordiging van de Supportersclub van Longa ’30, alsmede een delegatie van de Grolsch Bierbrouwerij sprak Horeca Account Manager Alex Evenhuis van een bijzonder moment. “Niet alleen heeft deze wedstrijd tussen de beide sportieve kemphanen uit de gemeente Oost Gelre een geweldige impact, ook onderhouden wij als Grolsch met beide verenigingen niet alleen uitstekende zakelijke relaties, maar dito sponsorrelaties. Het zijn twee vooraanstaande amateur voetbalverenigingen, die wij als onderneming graag als klant, maar ook graag als sponsrelatie willen hebben en willen behouden. Bovendien zijn het twee verenigingen die ondanks de heersende rivaliteit bijzonder goed met elkaar omgaan.”

Longa ’30-voorzitter Marcel Eekelder toonde zich zeer trots over het initiatief van zijn supporters en was erg in zijn nopjes met het nieuwe glas. “Een activiteit die helemaal past in het kader van deze binnen de gehele gemeenschap levende derby. Geen baldadige activiteiten, relletjes of vernielingen, maar gewoon leuke initiatieven, die een ieder aanspreken, ongeacht het voetbalkamp waartoe men behoort. Het is allemaal bijzonder sfeerverhogend en dat is ook onze gezamenlijke gedachte achter deze voetbalwedstrijd.”

Ook Theo Huijskes, voorzitter van Grol, prees de samenwerking tussen enerzijds de beide clubs uit Oost Gelre en anderzijds de medewerking van bierbrouwer en sponsor Grolsch. “Wedstrijden als Longa ’30 tegen Grol en omgekeerd zijn voor spelers en publiek natuurlijk de krenten in de pap. En wanneer daarmee op een dergelijke wijze wordt omgegaan, is dat een verdienste van de amateurvoetballerij in het algemeen en beide clubs in het bijzonder.”
Vanzelfsprekend kreeg de presentatie van het nieuwe bierglas een vervolg met een gezellig samenzijn, waarbij het goudgele gerstenat rijkelijk vloeide.