Grol meiden naar Twente - Ajax vrouwen in Grolsch Veste

02-02-2023

Al weer een tijdje terug maar toch nog leuk om te publiceren!

Bron: Clubblad 2022-4
Door: Patrick Vennebekken en Rik Spekschoor

Zondag 27 november stond de topper in de Azerion eredivisie vrouwen tussen FC Twente en Ajax op het programma. Deze wedstrijd is bezocht door zo’n 50 meiden van Grol. Om 11:00 uur stond de bus van Hartemink al klaar voor vertrek richting een kolkende Grolsch Veste.

Liefst 4.000 supporters zaten klaar voor deze titanenstrijd. Beide teams waren tot dan ongeslagen en er stond dus voor beide teams veel op het spel. Ook speelden er diverse speelsters van het Nederlands elftal mee zoals Spitse en Pelova bij Ajax en van Domselaar en Renate Jansen bij Twente.

Nadat alle Grolmeiden een plek op de tribune hadden gevonden kon de wedstrijd beginnen. Twente kwam al snel op voorsprong doordat de thuisploeg alert was bij een corner. Dit doelpunt werd met luid gejuich begroet door de meiden. In ieder geval een doelpunt gezien en dan ook nog aan de kant waar ze op de tribune zaten. Die was binnen! Op slag van rust kreeg Ajax een penalty maar die werd gemist door Ajax-aanvaller Romée Leuchter. Keeper Daphne van Domselaar (uitblinker en ook vrouw van de wedstrijd) stopte haar inzet.

In de rust werd duidelijk dat de meiden van Grol (veel in het blauw) vaak en duidelijk in beeld waren tijdens de wedstrijd op ESPN. En ook in de Grolsch Veste werd door velen opgemerkt dat er een grote groep enthousiaste meiden uit Groenlo aanwezig was.

In de tweede helft begon Twente sterk en kwamen ze op 2-0. De buit leek nu binnen. Juist toen menig Twente supporter dacht dat het niet meer mis kon gaan maakte Leuchter bij een uitbraak de aansluitingstreffer voor Ajax. Een aantal meiden van Grol die voor Ajax waren konden nu juichen en begonnen hun favoriete team nog meer aan te moedigen. Twente kwam onder druk maar de verdedigers en keepster van Twente hielden goed stand. Vlak voor tijd werd dankzij een messcherp uitgevoerde counter de eindstand bepaald op 3-1 voor Twente. Door deze overwinning staan de vrouwen van FC Twente weer aan kop van de eredivisie vrouwen.

Na de wedstrijd werd er nog even gewacht, werden de speelsters van Twente nog even luid toegezongen en probeerden de meiden van Grol nog even dicht bij ze in de buurt te komen voor een foto of een handtekening. Daarna was het zoeken naar de bus van Hartemink die gelukkig al dicht bij het stadion stond. Op de terugweg werd er in de bus nog druk nagepraat over de mooie wedstrijd onder het genot van een blikje fris en een zakje chips. Al met al een zeer geslaagd uitje!