In Memoriam Tom Kuster

De bal ligt stil

Wedstrijd voorbij

Winnaar bekend

Op Hemelvaartsdag 26 mei 2022 is TOM KUSTER overleden.

Hij was ongeneeslijk ziek. Na een slopend ziekteproces van twee jaar overleed hij in Lichtenvoorde waar hij met zijn gezin woonde. Hij mocht maar 53 jaar worden. Tom was spelend lid bij de Grol in de categorie 45+.

Geboren in Groenlo ging hij daar naar de basisschool en werd lid van Grolse Boys. Daar speelde hij bij de pupillen en junioren. Het kampioenschap met het D1-elftal (JO13-1) in 1980 was het eerste hoogtepunt in zijn rijke sportloopbaan.

Na de middelbare school trad hij in dienst bij de Koninklijke Marechaussee. Hij is daar altijd blijven werken, diende in Nederland en regelmatig in het buitenland.

In zijn vrije tijd ontwikkelde hij zich als een echte sportman. Met tennis en voetbal als belangrijkste onderdelen. Hij speelde competitietennis zowel bij LTC in Lichtenvoorde als bij GTC in Groenlo. Zaalvoetbal op maandagavond in Zieuwent en veldvoetbal op donderdagavond met een vaste groep recreanten bij Longa. Die groep had zichzelf de naam ‘Ons Genoegen’ gegeven om aan te geven dat de nazit in de kantine een belangrijk onderdeel van hun samenkomen vormde. Voor Tom was niet onbelangrijk dat het partijtje op het veld wel eerst gewonnen werd.

Bij Grol dook Tom redelijk onverwacht op in Grol 14. Een elftal dat zich bij ‘De Radstake’  gevormd had.  Dat geeft een bepaald beeld en dat beeld klopt ook. Stoer vertellen de spelers nu nog dat ze de voetbaltas al meenamen naar deze discotheek omdat ze anders ’s morgens te laat aan de aftrap zouden staan. Maar hun kameraadschap stond voorop.

Die hechte, sociale binding vind je ook terug in zijn vriendengroep. Een groep die al op de basisschool in Groenlo is gevormd en altijd bij elkaar is gebleven. Die groep heeft in de afgelopen 40 jaar veel ondernomen, veel meegemaakt en vooral veel genoten. Bij tegenslag kun je op alle steun uit de groep rekenen en vooral dat was voor Tom heel waardevol.

Dat past helemaal in het beeld van Tom als mens. In de eerste plaats heel trots op zijn gezin, met Mireille en hun beide zonen Bjorn en Kjell. Een zorgzame en meelevende vader. Zeer betrouwbaar in zijn werk en sociale contacten. Altijd van de partij, afspraak is afspraak. Genietend van alle activiteiten en uitstapjes. Waarbij Tom vanuit zijn achtergrond goed oplette dat hij ‘binnen de lijntjes’ bleef. Hij noemde dat gewoon discipline.

Zijn uitstapjes waren niet altijd alleen voor het plezier. Tom had brede belangstelling voor cultuur en nam zijn gezin mee op menig culturele reis. Voor hem echte genietmomenten.

Een paar jaar geleden zagen we Tom weer opduiken bij Grol. Na Grol 14 had hij nog jaren in Grol 7 en 9 gespeeld maar daarna had hij zijn tijd nodig voor zijn gezin, zijn loopbaan en zijn tenniscompetitie. Een stel vrienden had hem nu overgehaald op vrijdagavond mee te gaan spelen in een nieuw team van 45+. Hij heeft niet lang kunnen spelen in dit vriendenteam. Zijn ernstige ziekte maakte een einde aan zijn sportieve loopbaan.

Tom, het is natuurlijk veel te vroeg maar we kunnen gerust stellen ‘jouw leven is geslaagd’.

Of om het in sporttermen te zeggen, ‘er kan er maar één de winnaar zijn’ en dat ben jij !

Rust zacht.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op donderdag 2 juni 2022 van 19.30-20.30 uur in het Grand Café van zorgcentrum Careaz Antoniushove op de tijdelijke locatie aan de Kievitstraat 75 in Lichtenvoorde.

De crematie vindt op vrijdag 3 juni 2022 plaats.

Wij wensen zijn vrouw Mireille, zijn zonen Bjorn -met vriendin Romee-  en Kjell en moeder Bomers heel veel sterkte in de komende tijd.

Namens bestuur en leden van Grol,

Hans Scheinck, voorzitter.