Grol hervat competitie 2021-2022 met een overwinning

Grol 1 - SDC ‘12 1 4-0

Bron: Groenlose Gids
Door: Theo Huijskes

Eindelijk was het dan zover! Afgelopen zondag speelde de hoofdmacht van Grol weer een wedstrijd in competitieverband in de tweede klasse J van de KNVB. Dit niet alleen tot grote opluchting van de voltallige spelersgroep en het begeleidingsteam van Grol 1, maar dat zeker ook van de eigen trouwe achterban. In de thuiswedstrijd op het sportpark Den Elshof in Groenlo was SDC ’12 uit Denekamp de tegenstander. De Twentse voetbalvereniging, die Grol dit seizoen voor de eerste maal ontmoette, is ontstaan na een fusie in 2012 tussen zaterdagclub Sportclub Denekamp en zondagclub DOS ‘19. Na een periode zonder competitievoetbal in verband met corona en dat sedert het uitduel op 28 november 2021 tegen NEO in Borne, ging de herstart van de competitie 2021-2022 gepaard met een florissante 4-0 thuisoverwinning voor Grol. En schitterend resultaat, dat weliswaar werd behaald onder barre weersomstandigheden. Maar dit laatste vormde geen enkel obstakel voor de wel aanwezige Grolsupporters, die niet alleen tijdens de wedstrijd, maar ook na afloop in het altijd gezellige sportcafé voor een opperbeste stemming zorgden.

Foto's: Marcel Houwer, Streekgids.nl.

Opvallende rol voor assistent-scheidsrechter van SDC ‘12

In de basisopstelling, alsmede op de bank van Grol ontbraken, naast de langdurig geblesseerde Wouter Pillen, de geblesseerde spelers Mike Kempers en Wouter Rexwinkel. Daarnaast moest assistent-trainer Jos Heutinck in verband met corona verstek laten gaan. Desalniettemin was het duidelijk dat Grol vanaf de aftrap de regie van de wedstrijd in handen had, hetgeen zich vertaalde in aanvallend voetbal, waarbij met name het slechte weer en zeker de harde wind zich gedurende de gehele wedstrijd manifesteerden als spelbreker. Dit laatste kan niet worden gezegd van de nog jeugdige, tevens uitstekend leidende scheidsrechter Stan Endeman, die zich binnen slechts enkele minuten al liet gelden met het uitdelen van een terechte gele kaart aan SDC ’12-speler Stijn Haafkes. Een actie die gedurende de gehele wedstrijd geen vervolg kreeg. Waar het aanwezige publiek op de tribune wel twijfels bij plaatste, was het vlaggen van assistent-scheidsrechter Robbie Rakers van SDC ’12, die met name in het eerste bedrijf van de wedstrijd de neiging had om iedere aanval van Grol met buitenspel te associëren. Een aanpak die hem door het publiek werd vergeven op het moment dat Luc Berentsen in de tweede helft vanuit een mogelijke buitenspelsituatie van hem vrijuit mocht gaan om Grol op een 2-0 voorsprong te zetten.

Luc Berentsen zorgt voor een hattrick en een assist

Bij rust ging de equipe van trainer-coach William Krabbenborg verdiend met 1-0 aan de leiding. Verder kon reeds halverwege de wedstrijd de conclusie worden getrokken dat verdediger Max de Vries jr. zich deze middag met name onderscheidde met perfect genomen hoekschoppen, Mark te Winkel na zijn langdurige blessure weer helemaal terug is, Rico Lammerdink niet alleen als aanvoerder, maar ook als spelverdediger een uitstekende voetbalregisseur is en dat Grol van de jeugdige talenten Tiem Rots (19) en Siebe Lantink (22) nog heel veel plezier en met name voetbalgenot gaat beleven.

Was het spits Luc Berentsen, die Grol in de eerste helft op voorsprong had gezet, dezelfde speler zorgde in de tweede helft nog eens voor en tweetal doelpunten, waarmee hij derhalve voor een hattrick zorgde. Dezelfde Berentsen had zelfs zijn vierde in één wedstrijd kunnen scoren, ware het niet dat hij in de slotminuut van de wedstrijd alleen voor de keeper van de tegenpartij faalde. Dit laatste was voor scheidsrechter Endeman na afloop aanleiding om in de bestuurskamer van Grol, in de aanwezigheid van zowel vertegenwoordigers van Grol als SDC ’12, de opmerking te maken dat de prestatiecurve van de Grolspits met sprongen omhooggaat wanneer hij zich tijdens de wedstrijd alleen met voetbal bezighoudt! Maar de flegmatieke spits van Grol kennende, zal hij daarbij onmiddellijk laten horen dat hij niet alleen drie van de vier doelpunten heeft gemaakt, maar dat hij ook de speler was die een vloeiende pass lanceerde, waaruit linkerspits Tycho Riteco kon scoren, met andere woorden: Hij en niemand anders stond aan de basis van alle vier de doelpunten!

Wordt hopelijk zondag a.s. vervolgd wanneer Grol op bezoek gaat bij Barbaros in Hengelo Ov.

Opstelling Grol 1 tegen SDC ’12 1

Doel: Nick Oude Luttikhuis;
Achter: Ramon Landewers, Mark te Winkel (78e min. Mart Willemsen), Max de Vries jr. en Eduardo de Sousa Cavalcante;
Midden: Titus Hoffman, Rico Lammerdink en Tiem Rots (87e min. Mart Zieverink);
Voor: Siebe Lantink (87e min. Tycho ten Bulte), Luc Berentsen en Tycho Riteco (78e min. Mick Wissink).

Stan Endeman uit Luttenberg

Rode kaart en gele kaarten

Rode kaart: geen;
Gele kaart: Stijn Haafkes SDC ’12.

Uitslagen 2J

12. Suryoye 8 - 7
13. ATC '65 9 - 7
14. Vogido 9 - 4

Zondag 27 februari a.s. speelt Grol 1 de uitwedstrijd tegen Barbaros in Hengelo Ov.